Το καλοκαίρι τελείωσε, σηματοδοτώντας το τέλος των διακοπών και συνδέοντάς το με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς για τα παιδιά, που σαν μαθητές θα μεταβούν στην αμέσως επόμενη τάξη, ενώ επίσης πολλά από αυτά, ως «πρωτάκια» θα μπουν σε ένα νέο ευρύτερο της οικογένειας περιβάλλον. Τα «πρωτάκια» είναι συνήθως ενθουσιασμένα που θα μπουν σ’ έναν καινούργιο χώρο, τον σχολικό, παρόλο που δεν έχουν πλήρη συνείδηση του άλματος που κάνουν… Οι πλέον συνειδητοποιημένοι μαθητές νιώθουν ένα αίσθημα λύπης, καθώς τελείωσαν οι διακοπές και τα παιχνίδια και πρέπει να επιστρέψουν στα θρανία και στα βιβλία. Η αγωνία είναι ζωγραφισμένη στα πρόσωπά τους, όταν καταλαβαίνουν πως οι απαιτήσεις της νέας σχολικής χρονιάς θα είναι μεγαλύτερες και θα χρειαστεί να διαβάζουν περισσότερο για να προοδεύσουν!
Πέραν, όμως, από τα παιδιά που έχουν πάρει το βάπτισμα του πυρός και έχουν περάσει από τη διαδικασία της «πρώτης φοράς και μέρας στο σχολείο», μεγάλη έμφαση δίνεται στα παιδιά που τώρα για πρώτη φορά θα μπουν στο σχολικό περιβάλλον, είτε αυτό είναι το νηπιαγωγείο είτε το δημοτικό σχολείο.
Γονείς… ένα μεγάλο και σημαντικό κεφάλαιο για την ψυχολογία των παιδιών σε αυτή την φάση της ζωής τους. Αυτό που πρέπει να γνωρίζουν είναι ότι κάθε παιδί είναι διαφορετικό και μπορεί να μην αντιμετωπίσει αυτήν τη μετάβαση εύκολα και δεκτικά. Το άλμα που κάνουν τα παιδιά είναι καθοριστικό για τη συναισθηματική τους κατάσταση και την ανάπτυξη αυτής. Τα μεν παιδιά της προσχολικής ηλικίας (προνήπια, νήπια) πρέπει να καθοδηγούνται συναισθηματικά καθώς η άρνηση είναι το πιθανότερο αποτέλεσμα της συμπεριφοράς τους ως αντίδραση σε κάθε κατάσταση, ως εκ τούτου και στο σχολείο. Οι γονείς με παιδιά σε αυτή την τρυφερή ηλικία πρέπει να δώσουν την μεγαλύτερη προσοχή και ιδιαίτερα η μητέρα να το βοηθήσει να ανεξαρτητοποιηθεί από εκείνη. Είναι λάθος να ικανοποιούνται οι γονείς από το γεγονός ότι είναι απαραίτητοι για τα παιδιά τους, καθότι με αυτό τον τρόπο τα παιδιά γίνονται άβουλα, ενώ κανονικά θα πρέπει τα ίδια να γνωρίζουν τις δυνατότητες, τις ικανότητες, τις δυνάμεις και τις αδυναμίες τους, να παίρνουν αποφάσεις και να ζουν αρμονικά με τους γύρω τους.
Η διαφορά του παιδιού που μεταβαίνει στο δημοτικό σχολείο από το νηπιαγωγείο είναι ότι πλέον πρέπει να ακολουθήσει μια συγκεκριμένη πορεία, πρέπει να μπει σε νέους ρυθμούς, να προσαρμοστεί σε ένα νέο κοινωνικό και οργανωμένο περιβάλλον, από το οποίο εκλείπουν οι ώρες του ατέλειωτου παιχνιδιού, της ελευθερίας και της κυριαρχίας του εγωκεντρισμού του και μέσα στο οποίο αποκτά αυτό που λέμε κοινωνική συνείδηση. Η προσαρμογή αυτή συνήθως δημιουργεί κάποια προβλήματα, τα οποία είναι και αναπόφευκτα. Το παιδί πρέπει να νιώσει αγάπη από τον δάσκαλο, θετικό, οικείο-γνώριμο περιβάλλον, πρέπει να νιώσει αποδεκτό από την ομάδα, καθώς μέσα σε αυτή θα πρέπει και να λειτουργήσει (σημ.: στο νηπιαγωγείο δρα περισσότερο ατομικά, εγωκεντρικά), διαφορετικά η πιο συνηθισμένη αντίδρασή του θα είναι ο φόβος, αυτό που λέμε σχολική φοβία. Η περίοδος των πρώτων τριών μηνών είναι καθοριστική, καθώς θα πρέπει κάθε παιδί να αφομοιωθεί στην ομάδα. Η αφομοίωση σε αυτή τη χρονική περίοδο είναι πολύ σημαντικότερη και από την ίδια την μάθηση που καλείται να λάβει το παιδί, καθώς το να νιώσει και να γίνει αποδεκτό, δρα σημαντικά στην ψυχολογία του και επομένως στην όλη συμπεριφορά του. Πλέον, θα πρέπει να μάθει πράγματα, να λάβει μάθηση και να δείξει τις δυνατότητές του, να δει ο δάσκαλος τις αδυναμίες του και να καταλάβει φυσικά τις ατομικές διαφορές των παιδιών. Η συμπεριφορά του δασκάλου σε αυτό το σημείο είναι πολύ σημαντική καθώς μια λάθος κίνηση, ένας αδέξιος χειρισμός απέναντι σε κάποιο παιδί μπορεί να το κάνει να νιώσει εχθρικά και για το σχολείο και για τον δάσκαλο και φυσικά το πλέον σημαντικότερο, για την ίδια τη μάθηση.
Κάθε παιδί έχει τον δικό του τρόπο αντίληψης των πραγμάτων. Καθένα έχει διαφορετικές κλίσεις, όντας μια ξεχωριστή προσωπικότητα. Γι’ αυτό το λόγο και οι γονείς πρέπει να κατανοήσουν τα «θέλω» των παιδιών τους, να αναγνωρίσουν τις ιδιαιτερότητές τους (σε ποια μαθήματα είναι πιο δυνατοί) και να τα στηρίξουν στις επιλογές τους. Με βάση το ηλιακό ζώδιο κάθε ατόμου, μπορούμε να δούμε πώς συμπεριφέρεται μέσα στο σχολικό περιβάλλον. Για παράδειγμα, ένας Κριός, με κυβερνήτη του τον Άρη, δείχνει ένα παιδί πολύ δραστήριο με έφεση στον αθλητισμό, ενώ ένας Τοξότης, με κυβερνήτη του τον Δία, δείχνει ένα άτομο με ιδιαίτερη κλίση στα γράμματα και με πνεύμα ελεύθερο που θέλει να εκφραστεί. Έτσι, λοιπόν, καθένα παιδί έχει τον δικό του προσωπικό τρόπο προσέγγισης στα μαθήματα και στις υποχρεώσεις του σχολείου.
Ας δούμε, όμως, με βάση το ζώδιο πώς συμπεριφέρεται κάθε παιδί στο σχολικό του περιβάλλον και σε ποιες επιστήμες (θεωρητικές, θετικές, καλλιτεχνικές) κλίνει περισσότερο. Οι ερμηνείες είναι ενδεικτικές.
Kριός
Το παιδί Κριός, με βασικό χαρακτηριστικό του τον παρορμητισμό, είναι ιδιαίτερα θαρραλέο, κοινωνικό, ζωηρό και ενεργητικό. Πολλές φορές, παρόλο που μπορεί να νιώσει ανασφάλεια, θα την κρύψει, για να δείξει την υπεροχή του. Ας μην ξεχνάμε ότι κυβερνήτης του είναι ο Άρης. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να βρίσκεται στο κέντρο της προσοχής όλη την ώρα. Έχει αρχηγικές τάσεις στις φιλίες, στο σχολείο και φυσικά στα παιχνίδια. Μιας και είναι τόσο δυναμικό και δραστήριο ζώδιο, τείνει περισσότερο προς το μάθημα της γυμναστικής, όπου και είναι δυνατόν να γίνει μεγάλος αθλητής. Τείνει να είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικό παιδί, γι’ αυτό και μην σας ξαφνιάσει το γεγονός ότι μπορεί να έχει γρατζουνιές στο σώμα του, μιας και είναι υπερδραστήριο. Για να αποδώσει καλύτερα στο σχολείο πρέπει να δέχεται ως ένα βαθμό πειθαρχία και από τους γονείς και από τους δασκάλους του με τέτοιο τρόπο ώστε να μην εγκλωβιστεί, να μη νιώσει ότι το ελέχγουν και να μπορέσει να εκφραστεί ελεύθερα και δημιουργικά.
Tαύρος
Το παιδί Ταύρος είναι αρκετά χαλαρό και προτιμά να κινείται με αργές και προσεχτικές κινήσεις. Είναι ιδιαίτερα ήρεμο και θέλει να νιώθει ασφάλεια, γι’ αυτό και ίσως πολλές φορές να νιώθει αμηχανία. Με κυβερνήτη του την Αφροδίτη κλίνει περισσότερο προς τα δημιουργικά- καλλιτεχνικά μαθήματα, όπως τη ζωγραφική, το τραγούδι και τον χορό. Για να αποδώσει καλύτερα στο σχολείο του, πρέπει γονείς και δάσκαλοι να το κάνουν να καταλάβει πως καλό είναι να μοιράζεται τα πράγματά του και όσα θεωρούν ως αποκτήματά του. Μπορεί να χρειάζεται περισότερο “σπρώξιμο” σε σχέση με τα άλλα ζώδια, γιατί είναι λίγο τεμπέλης και σε αυτό πολλές φορές να οφείλεται η χαμηλή απόδοσή του. Το σχολείο δε, στο οποίο θα φοιτήσει, πρέπει να είναι το κατάλληλο, ώστε να αναπτύξει τις καλλιτεχνικές του ανησυχίες.
Δίδυμοι
Το παιδί Δίδυμος, με κυβερνήτη του τον Ερμή, που έχει να κάνει με την επικοινωνία και τη νόηση, είναι ιδιαίτερα ομιλητικό και έξυπνο. Ξεχωρίζει για την ικανότητά του στον διάλογο και στην έκφραση απόψεων με επιχειρήματα ανά πάσα στιγμή. Είναι πολύ κοινωνικό, δραστήριο, με αυξημένη την νοητική λειτουργία, πράγμα το οποίο φαίνεται έντονα ακόμη και στα επιτραπέζια παιχνίδια που απαιτούν σκέψη και πνευματική ευστροφία. Γι’ αυτό μπορεί και να μην σπαταλάει πολύ χρόνο στο σπίτι για τα διαβάσματά του, μιας και τα “πιάνει” από την παράδοση. Καλό είναι, όμως, να το ελέγχετε με μέτρο. Τείνει περισσότερο προς την αριθμητική και την έκφραση-έκθεση. Για να αποδώσει καλύτερα στο σχολείο, καλό είναι να μην δέχεται σκληρή πειθαρχία, καθώς δεν μπορεί να λειτουργήσει άνετα και ευέλικτα. Το σχολείο δε, που πρέπει να φοιτήσει, πρέπει να είναι τέτοιο, ώστε το παιδί να μπορέσει να εκφραστεί πνευματικά και δημιουργικά.
Kαρκίνος
Το παιδί Καρκίνος είναι αρκετά ευαίσθητο και προσκολλημένο στην οικογένεια και ιδιαίτερα στην μητέρα του, γι’ αυτό και αποζητά την ασφάλεια και την προστασία και είναι κάποιες φορές ντροπαλό. Αυτό δικαιολογείται, μιας και κυβερνήτης του είναι η Σελήνη. Χαρακτηρίζεται για τους καλούς του τρόπους και τη θετικότητα που βγάζει στους άλλους και είναι ικανό να κάνει τα πάντα για τους άλλους εάν καταλάβει πως θα στεναχωρηθούν αν δεν τους βοηθήσει. Στο σχολείο χρειάζεται επίσης βοήθεια από δασκάλους και γονείς που καταλαβαίνουν και συμμερίζονται την ευαισθησία του, συμμετέχουν μαζί του και το εμπνέουν λειτουργώντας με το συναίσθημα. Έχει ιδιαίτερη κλίση στα θεωρητικά μαθήματα και το σχολείο, το οποίο θα του ταίριαζε για να φοιτήσει, είναι αυτό που θα το κάνει να νιώσει οικεία, ώστε να αποκτήσει θάρρος και να αφήσει τις ντροπές μακριά.
Λέων
Το παιδί Λέων είναι από τα πιο κοινωνικά και δραστήρια παιδιά. Είναι το παιδί που στο πέρασμά του κάνει έντονη την παρουσία του. Έχει ευγενείς τρόπους, έντονη προσωπικότητα και παίζει σύμφωνα με τους κανόνες. Η ανάγκη του για συνεχή αναγνώριση μπορεί πολλές φορές να δημιουργήσει κακίες και ζήλιες από τα άλλα παιδιά, γι’ αυτό το λόγο πρέπει να του μάθετε πως πρέπει να είναι μετριόφρων και να του τονίζετε ότι εσείς πιστεύετε στις δυνάμεις του. Στο σχολείο, παρόλο που θέλει να του δείχνουν ποιο μονοπάτι να ακολουθήσει, προτιμά να το κάνει από μόνο του, δείχνοντας έτσι τις αρχηγικές του τάσεις, ενώ ταυτόχρονα καλό είναι δάσκαλοι και γονείς να επιβραβεύουν τις πράξεις, αλλά και να τονίζουν ενδεχόμενα λάθη του. Επίσης, καλό είναι να του δίνετε κίνητρα και ερεθίσματα για να ενεργοποιείται το ενδιαφέρον του και να μην τεμπελιάζει στο διάβασμα. Το παιδί Λέων κλίνει ιδιαίτερα σε μαθήματα καλλιτεχνικού τύπου, στη γυμναστική και στη γενικότερη έκφραση ταλέντων και το σχολείο, στο οποίο πρέπει να φοιτήσει, πρέπει να είναι κατάλληλο ώστε ν’ αναπτύξει τα ταλέντα του.
Παρθένος
Το παιδί Παρθένος είναι πολύ οργανωτικό, τακτικό και διακριτικό. Έχει ευγενικούς τρόπους και είναι πάντα στην διάθεση των άλλων. Σε κάθε περίπτωση θα βοηθήσει, γι’ αυτό και καλό είναι να του δείχνετε την αγάπη σας έμπρακτα. Είναι ιδιαίτερα εξυπηρετικό παιδί, έξυπνο και ίσως λίγο ντροπαλό. Έχει σπουδαίες νοητικές ικανότητες και διακρίνεται στα παιχνίδια που εξασκούν το μυαλό, ενώ ασχολείται αρκετά και με δραστηριότητες που απαιτούν εφευρετικότητα και χειρωνακτική εργασία. Στο σχολείο, γονείς και δάσκαλοι δεν πρέπει να είστε αυστηροί μαζί του, μιας και ποτέ δεν θα αρνηθεί να σας ικανοποιήσει, ειδάλλως μπορεί να λειτουργήσει αρνητικά προς εκείνο, δημιουργώντας άγχος και καταπίεση. Έχει κλίση στα θετικά μαθήματα (μαθηματικά, φυσική κλπ) και το σχολικό πρόγραμμα που θα ήταν ιδανικό γι’ αυτό πρέπει να του δίνει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει τις νοητικές του ικανότητες με τέτοιο τρόπο, ώστε να αποκτήσει και περισσότερο θάρρος.
Zυγός
Το παιδί Ζυγός, με κυβερνήτη του την Αφροδίτη, είναι φυσικά από τα πιο γλυκά και κοινωνικά παιδιά. Αυτά τα χαρακτηριστικά του τα έχει σε τέτοιο βαθμό, ώστε να γίνεται ευχάριστο και να το δέχονται όλοι γύρω του. Δεν είναι δύσκολο παιδί, δέχεται οποιαδήποτε είδους συνεργασία, αρκεί να μην πιεστεί. Έχει καλούς τρόπους και είναι μεγάλος διπλωμάτης. Απεχθάνεται την αυστηρότητα και την πίεση, που δεν το αφήνουν να ενεργήσει χαλαρά και δίχως άγχος. Γι’ αυτό και στο σχολείο, γονείς και δάσκαλοι καλό είναι να μην το πιέζουν, ούτε να το βάζουν να ακολουθεί απαιτητικό πρόγραμμα που ενδεχομένως να το στρεσάρει και να μην μπορεί να αποδώσει. Κλίνει περισσότερο προς τα μαθήματα αισθητικής αγωγής, όπως καλλιτεχνικά, μουσική και χορό, ενώ το σχολείο στο οποίο πρέπει να φοιτήσει πρέπει να το βοηθήσει να αναπτύξει τις δημιουργικές του ικανότητες, έτσι ώστε να εκφραστεί ελεύθερα, να πάρει πρωτοβουλίες, καταπολεμώντας έτσι αυτή την τάση που έχει να μην παίρνει εύκολα αποφάσεις.
Σκορπιός
Το παιδί Σκορπιός είναι από τα πιο ψύχραιμα παιδιά. Διακρίνεται για την υπομονή του και αν θέλετε να το προσεγγίσετε καλό είναι να το κάνετε δείχνοντας του τους πραγματικούς σας σκοπούς ειδάλλως θα απομακρυνθεί. Είναι ικανό να σκέφτεται πρώτα και να παίρνει σωστές αποφάσεις και πάντα ξεχωρίζει και θυμάται όσους του έχουν φερθεί καλά ή άσχημα. Στο σχολείο, γονείς και δάσκαλοι πρέπει να επιβάλλονται λίγο περισσότερο, διότι έχει την τάση να μην ακούει τους γύρω του παρά μόνο τον εαυτό του, αλλά πάντα με υπομονή, πράγμα που θα το εκτιμήσει και θα το κατανοήσει. Κλίνει περισσότερο προς τα θετικά μαθήματα, ενώ το σχολείο, στο οποίο πρέπει να φοιτήσει πρέπει να είναι κατάλληλο ώστε να αποκτήσει αυτοπεποίθηση και περισσότερη εμπιστοσύνη προς το κοινωνικό του περιβάλλον.
Tοξότης
Το παιδί Τοξότης, με κυβερνήτη του τον Δία, είναι ένα παιδί που του αρέσει να ψάχνεται, ν’ ανακαλύπτει πράγματα και να αποκτά εμπειρίες. Είναι αρκετά δραστήριο, κοινωνικό, νοήμον και πάντα με το χαμόγελο στα χείλη. Έχει καλούς τρόπους, δημιουργικό μυαλό και πνεύμα, αλλά πολλές φορές μπορεί να γίνει αντιδραστικό και αδιάφορο. Στο σχολείο του, παρόλο που δεν είναι επιμελές και πολλές φορές μπορεί να δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί για πολλή ώρα, δεν χρειάζεται να κατευθύνεται από γονείς και δασκάλους, γιατί ξέρει τί θέλει και δε δίνει αφορμή για να το αμφισβητήσουν, αλλά τους χρησιμοποιεί ως πηγή έμπνευσης. Κλίνει περισσότερο προς τα θεωρητικά μαθήματα και την εκμάθηση ξένων γλωσσών, ενώ το σχολείο στο οποίο πρέπει να φοιτήσει πρέπει να του δίνει την ελευθερία σκέψης και κινήσεων, έτσι ώστε να νιώθει ανεξάρτητο. Επιπλέον, λόγω του ότι οι φίλοι και οι παρέες του μικρού Τοξότη έχουν μεγάλη σημασία για εκείνο, καλό είναι να οργανώνετε συγκεντρώσεις, ώστενα έρχονται σε επαφή και να παρατηρείτε την αλληλεπίδρασή τους.
Aιγόκερως
Το παιδί Αιγόκερως είναι από τα πιο φιλόδοξα παιδιά. Βάζει στόχους και σκοπός του είναι να φτάσει στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου. Είναι υπεύθυνο και έξυπνο παιδί και όταν αναλαμβάνει να φέρει κάτι εις πέρας το κάνει με πάθος και με μεγάλη αγάπη. Φροντίζει να είναι δίκαιο και οι απόψεις του δείχνουν το μεγαλείο της ωριμότητας του. Επίσης χαρακτηρίζεται για την οργάνωσή του και τον τρόπο που μπορεί να καταφέρει πολλές δραστηριότητες μαζί, πάντοτε με θετική έκβαση. Γονείς και δάσκαλοι δεν χρειάζεται να είναι ιδιαίτερα πειθαρχημένοι μαζί του, μιας και ξέρει να θέτει στόχους και ξέρει πώς να τους πετυχαίνει. Πολλές φορές ίσως να πιέζει τον εαυτό του και καλό είναι να το επαναφέρουμε σε μια πιο χαλαρή κατάσταση. Τα μαθήματα στα οποία κλίνει περισσότερο είναι οι θετικές επιστήμες και γενικότερα ό,τι έχει σχέση με αριθμούς, ενώ το σχολείο στο οποίο θα φοιτήσει πρέπει να του δίνει την δυνατότητα να χρησιμοποιήσει σωστά και πρακτικά τις ικανότητές του.
Yδροχόος
Το παιδί Υδροχόος, με κυβερνήτη του τον Ουρανό, δεν θα μπορούσε να είναι παιδί με έλλειψη δημιουργικότητας. Βασικά του χαρακτηριστικά είναι η ανεξαρτησία και η ευκολία με την οποία προσεγγίζει τα άλλα παιδιά και δημιουργεί φιλίες. Είναι αρκετά έξυπνο και με μεγάλη φαντασία, του αρέσουν όλα τα καινούργια επιτεύγματα και είναι παιδί του «μέλλοντος». Είναι το παιδί που από όλο τον ζωδιακό, είναι το πιο έτοιμο για να λάβει μάθηση. Πολλές φορές είναι πεισματάρικο και προκειμένου να πετύχει το δικό του είναι ικανό να φέρει τα πάνω κάτω και να δημιουργήσει μεγάλη σύγχυση. Οι γονείς και οι δάσκαλοι πρέπει να το προσεγγίζουν με σκοπό να γίνουν φίλοι του, πράγμα που το παιδί Υδροχόος θα εκτιμήσει πολύ, γιατί θα νιώθει πιο οικεία. Καλό είναι, λοιπόν, να μην του υποδεικνύετε τί πρέπει να κάνει ούτε και να το διατάζετε, γιατί το μόνο που θα καταφέρετε είναι να το πεισμώσετε περισσότερο. Αφήστε το να πράξει ελεύθερα. Συνήθως κλίνει προς τα θετικά μαθήματα και ιδιαίτερα σε ό,τι έχει σχέση με τεχνολογία, τις κατασκευές, τα πειράματα, καθώς είναι πολύ πρωτοποριακό παιδί, ενώ το σχολείο, στο οποίο πρέπει να φοιτήσει, πρέπει να είναι εξοπλισμένο με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, αν είναι δυνατόν, ώστε να ικανοποιήσει την ανάγκη του για εξερεύνηση.
Iχθείς
Το παιδί Ιχθύς είναι από τα πιο ήρεμα και ευαίσθητα παιδιά. Ενεργεί με το συναίσθημα και συνήθως είναι αρκετά ντροπαλό, εξωτερικεύοντας περισσότερο την καλή του καρδιά και την τρυφερότητά του. Έχει πολύ φαντασία και δημιουργικό μυαλό, αλλά συνηθίζει να λειτουργεί μόνο του χωρίς την παρουσία πολλών ατόμων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλές φορές να απομονώνεται και να νιώθει ανασφαλές. Δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο παιδί, γι’ αυτό και γονείς και δάσκαλοι καλό είναι να μην είστε αυστηροί μαζί του, αλλά να του δίνετε μια ώθηση ώστε να πάρει θάρρος και να πετύχει τους στόχους του. Κλίνει περισσότερο σε μαθήματα που προάγουν την δημιουργικότητα και την έκφραση του μυαλού, όπως τα θεωρητικά μαθήματα ενώ το σχολείο που πρέπει να φοιτήσει πρέπει εκτός από το να το βοηθήσει να καλλιεργήσει περισσότερο τις ικανότητές του, να το κάνει πιο κοινωνικό και να νιώθει ασφάλεια.