Ο Bowie είναι πολύ διάσημος μουσικός, τραγουδιστής, ηθοποιός και κυρίως performer που μεσουράνησε στη δεκαετία του ‘70 αλλά και του ‘80 χαράζοντας νέους δρόμους στην ποπ / ροκ μουσική. Αν και αρκετά αμφιλεγόμενη προσωπικότητα δεν μπορεί κανείς να του αμφισβητήσει ότι υπήρξε πραγματικά πρωτοπόρος όσο αναφορά τη μουσική αλλά και τη σκηνική του παρουσία. Μουσικά κινήθηκε και πειραματίστηκε σε διάφορους χώρους από την ακουστική μουσική μέχρι το hard rock και με έντονες ηλεκτρονικές επιδράσεις. Ουσιαστικά υπήρξε ο κύριος εκπρόσωπος αυτού που ονομάστηκε glam rock, κάτι για το οποίο είναι μάλλον περήφανος. Άλλωστε και ο John Lennon είχε πει για τη μουσική του ότι είναι σπουδαία αλλά είναι σαν rock’n roll με κραγιόν.
Στο άρθρο αυτό θα μιλήσουμε για το γενέθλιο χάρτη του David Bowie προσπαθώντας να ανακαλύψουμε με τη βοήθεια της αστρολογίας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και κίνητρα αυτής της ιδιαίτερης προσωπικότητας. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το παρακάτω κείμενο αποτελεί μια κάπως συνοπτική περιγραφή της ραδιοφωνικής παρουσίασης του David Bowie που έγινε στο e-star radio και που είναι το πρώτο από μια σειρά αστρολογικών αφιερωμάτων σε γνωστούς μουσικούς / τραγουδιστές. Συνοπτικό δεν είναι μόνο το κείμενο αλλά και η μουσική επένδυσή του, αντίθετα με το ραδιόφωνο που σαν μέσο προσφέρεται για μουσικές υπερπαραγωγές. Ωστόσο, πριν ξεκινήσουμε να μιλάμε για αστρολογία, ας ακούσουμε ένα τραγούδι για να πάρουμε μια ιδέα περί τίνος πρόκειται. Το τραγούδι είναι το Space Oddity που κυκλοφόρησε το 1969 λίγες μέρες πριν ο άνθρωπος πατήσει το πόδι του στη Σελήνη. Αυτή ήταν και η πρώτη επιτυχία του Bowie δείχνοντας έτσι τη διάθεση και την ικανότητα του να βρίσκεται στην πρωτοπορία της εποχής του. Στο τραγούδι αυτό ο Bowie μας παρουσιάζει τον ήρωα του (Major Tom) να ξεκινάει με επιτυχία το ταξίδι του στο διάστημα αλλά στη συνέχεια να κόβει επίτηδες τη σύνδεση με τη γη για να χαθεί ανάμεσα στ’ άστρα.
Ανάλυση Γενέθλιου Χάρτη
Θα ξεκινήσουμε την ανάλυση του χάρτη από τη βασική τριάδα, τον Ήλιο, τη Σελήνη και τον Ωροσκόπο. Έχουμε τον Ήλιο στον Αιγόκερο /12ο οίκο, τη Σελήνη στον Λέοντα /6ο οίκο αλλά πολύ κοντά στην ακμή του 7ου και τον Ωροσκόπο στον Υδροχόο. Αιγόκερος και Λέοντας είναι σίγουρα σημαντικά ζώδια αφού εκτός από τα δύο Φώτα εκεί έχουμε από μία τριπλή σύνοδο, δηλαδή συνολικά οι 6 από τους 10 πλανήτες. Ο Ήλιος στον Αιγόκερο θέλει να ανέβει όσο πιο ψηλά μπορεί και να πετύχει την αναγνώριση των άλλων αλλά με τους δικούς του όρους. Η Σελήνη στο Λέοντα έχει ανάγκη να λάμψει και να κερδίσει όχι μόνο την αναγνώριση αλλά και το θαυμασμό των άλλων. Ο Bowie υπήρξε εξαιρετικός performer, άλλωστε είναι και πετυχημένος ηθοποιός, και ο συνδυασμός Αιγόκερος – Λέοντας μας λέει για την επιθυμία αλλά και την ικανότητά του να λάμψει πάνω στη σκηνή και να κερδίσει το χειροκρότημα, όχι σαν κομήτης αλλά με διάρκεια.
Ο Ωροσκόπος στον Υδροχόο μας δίνει μια άλλη διάσταση, αυτή του πρωτοπόρου επαναστάτη και ο Bowie υπήρξε πράγματι πρωτοπόρος, θα λέγαμε υπερβολικά πρωτοπόρος αφού ίσως το παράκανε. Είναι χαρακτηριστικό ότι το πραγματικό του όνομα είναι David Jones αλλά στα ‘60s το όνομα αυτό προκαλούσε σύγχυση με τον Davy Jones των The Monkees. Έτσι, άλλαξε το όνομα του σε Bowie από έναν αμερικάνο θρυλικό συνοριοφύλακα του 19ου αιώνα, ήρωα της επανάστασης του Τέξας, τον Jim Bowie, που έγινε διάσημος μαζί με το μαχαίρι του, στο οποίο έδωσε και το όνομά του. Βλέπουμε λοιπόν πως δεν μπορούσε να δεχτεί ένα συνηθισμένο όνομα όπως το Jones αλλά ήθελε για τον εαυτό του έναν όνομα στα όρια του μύθου και της πραγματικότητας. Σίγουρα λοιπόν είναι κάποιος που θέλει να ξεχωρίζει.
Βλέποντας και τις θέσεις των Φώτων στους οίκους, έχουμε τον Ήλιο στον 12ο και τη Σελήνη στον 6ο αλλά ουσιαστικά σε σύνοδο με την ακμή του 7ου. Ο Ήλιος στον 12ο δεν είναι κάτι που θα περιμέναμε για έναν άνθρωπο που εκθέτει τόσο πολύ τον εαυτό του και την προσωπική του ζωή. Αλλά είναι κάτι που θα πρέπει να μας βάλει σε υποψίες. Εκθέτει πράγματι την προσωπική του ζωή; Αυτό που κυρίως βλέπουμε από τον Bowie είναι ο Ωροσκόπος του και η Σελήνη στον Λέοντα / ακμή του 7ου. Αυτά δηλαδή που βρίσκονται πάνω στον ορίζοντα. Κανονικά η Σελήνη δεν είναι κάτι που φαίνεται εύκολα αλλά σ’ ένα τόσο εξωστρεφές ζώδιο και πάνω στην ακμή του 7ου δεν μπορεί να μείνει κρυφή. Λέοντας και Υδροχόος λοιπόν συνθέτουν τον performer που χαράζει νέες πρωτοπορίες αρνούμενος κάθε συμβατικότητα. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Bowie συχνά υιοθετούσε στη ζωή του, τους χαρακτήρες που υποδυόταν πάνω στη σκηνή. Νόμιζε δηλαδή ότι ήταν ο ρόλος που πρόβαλε. Η τριπλή σύνοδος στον Λέοντα / ακμή του 7ου είναι χαρακτηριστική για ένα τέτοιο μπέρδεμα. Έτσι, έχει συνηθίσει να φοράει μια μάσκα που έγινε η δεύτερη, αν όχι η πρώτη, φύση του.
Πάντως είναι χαρακτηριστικό ότι ο Bowie παρόλο που πάντα ήθελε να είναι διαφορετικός και μακριά από τα συνηθισμένα, ήθελε αυτή η διαφορετικότητα να γίνει αποδεκτή. Το να είναι ένας περιθωριακός καλλιτέχνης δεν του αρκούσε και στη δεκαετία του ’60 έκανε πολλές προσπάθειες για να φτάσει στην επιτυχία με διαφορετικά μουσικά σχήματα και πειραματισμούς που δεν απέδωσαν. Μέχρι να φτάσουμε στο τραγούδι που ακούσαμε το οποίο του άνοιξε τις πόρτες για την επιτυχία. Βλέπουμε δηλαδή ότι μπορεί το πρώτο που προβάλλει να είναι η διαφορετικότητα του Υδροχόου αλλά πίσω από αυτήν υπάρχει ο συνδυασμός Αιγόκερου – Λέοντα που ζητάει το χειροκρότημα και την επιτυχία.
Μιλώντας για Ήλιο και Σελήνη, αξίζει πάντα να δούμε τη σχέση των δύο Φώτων ή αλλιώς την φάση της Σελήνης. Ο Ήλιος στον Αιγόκερο και η Σελήνη στον Λέοντα σημαίνει ότι έχουν σχηματίσει την αντίθεσή τους και ακόμα βρίσκονται σε φάση πανσελήνου. Βασικά, μια μέρα πριν τη γέννησή του ήταν πανσέληνος. Είναι λοιπόν η φάση της Σελήνης όπου έχει ολοκληρώσει το πρώτο μισό του κύκλου της και στέκεται ολόφωτη στον ουρανό. Είναι η περίοδος του μήνα με τις πιο φωτεινές νύχτες και το ζητούμενο απ’ όσους έχουν γεννηθεί στη φάση αυτή της Σελήνης είναι να μπορέσουν να απορροφήσουν το διαθέσιμο φως και με τη σειρά τους να το μεταδώσουν. Πρέπει λοιπόν να είναι ανοιχτοί στην κοινωνία και με ενεργό συμμετοχή. Η ενσωμάτωσή τους στο κοινωνικό γίγνεσθαι έχει μεγάλη σημασία αφού έχουν γεννηθεί στο μεταίχμιο ανάμεσα στο πρώτο μισό της ατομικής ανάπτυξης και στο δεύτερο της κοινωνικής συμμετοχής. Αυτή η μετάβαση πρέπει να γίνει με επιτυχία ώστε το διαθέσιμο φως να απορροφηθεί και να μεταδοθεί έτσι ώστε η ατομική συνεισφορά να έχει κοινωνικό αντίκτυπο.
Έχοντας μιλήσει για Ήλιο – Σελήνη – Ωροσκόπο, θα δούμε τώρα τη γενική διάταξη των πλανητών. Είναι ένα σημείο που πάντα αξίζει να εξετάζουμε σ’ ένα χάρτη αφού μας δείχνει τον γενικό προσανατολισμό του ανθρώπου ως προς τον κόσμο. Εδώ βλέπουμε ότι 7 από τους 10 πλανήτες βρίσκονται πάνω από τον Ορίζοντα. Ακόμα και από τους 3 που βρίσκονται κάτω από τον Ορίζοντα, οι 2, Σελήνη και Κρόνος, είναι ουσιαστικά σε σύνοδο με τον Ορίζοντα. Έχουμε λοιπόν μια ξεκάθαρη έμφαση στο νότιο ημισφαίριο (πάνω από τον Ορίζοντα) που δείχνει ότι ο Bowie είναι γεννημένος για τη δημόσια ζωή. Θέλει ό,τι κάνει να φαίνεται και να έχει αντίχτυπο στον κόσμο. Αυτό βέβαια έρχεται να τονίσει ακόμα περισσότερο την έμφαση στο Λέοντα που είδαμε.
Επίσης 7 στους 10 πλανήτες βρίσκονται στο δυτικό ημισφαίριο του χάρτη, στην περιοχή όπου συνδεόμαστε με τους άλλους. Ο Bowie λοιπόν θέλει άλλους ανθρώπους στη ζωή του και σε μεγάλο βαθμό, ψάχνει την ταυτότητά του μέσα από τους άλλους. Και αυτό το στοιχείο βέβαια τονίζει ακόμα περισσότερο την τριπλή σύνοδο στην ακμή του 7ου. Βλέπουμε λοιπόν πως αυτή η τριπλή σύνοδος στον Λέοντα / ακμή του 7ου έχει κεντρικό ρόλο στη ζωή του.
Περνώντας στους επόμενους πλανήτες, έχουμε καταρχήν τον Ερμή, τον αγγελιοφόρο των θεών, που είναι ο πρώτος πλανήτης που κοιτάζουμε σε θέματα επικοινωνίας. Βρίσκεται στον Αιγόκερο και στον 11ο οίκο. Ένας Ερμής στον Αιγόκερο είναι ένας σχετικά «γειωμένος» Ερμής αλλά δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι το στοιχείο της Γης δεν είναι ξένο για τον Ερμή, αφού ο ίδιος είναι κυβερνήτης της Παρθένου. Πάντως σίγουρα δεν είναι στοιχείο που να δείχνει ένα πρωτοποριακό μυαλό. Μάλλον κάποιον με σεβασμό στην ιεραρχία που θα βάλει το μυαλό του να δουλέψει για να αναρριχηθεί όσο πιο ψηλά μπορεί. Και βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο Bowie προσπάθησε πολύ μέχρι να φτάσει τόσο ψηλά. Ο Ερμής βρίσκεται στον 11ο οίκο και κυβερνάει τον 4ο και τον 5ο. Ο 11ος οίκος είναι η περιοχή των κάπως χαλαρών κοινωνικών σχέσεων. Έχουμε δει ότι οι στενές, προσωπικές σχέσεις είναι πολύ σημαντικές για τον Bowie με τη τριπλή σύνοδο στην ακμή του 7ου οίκου. Η θέση όμως του Ερμή, όπως και των άλλων πλανητών στον Αιγόκερο, δείχνουν μια διαφορετική κατεύθυνση. Αυτήν την τάση του να συνδέεται με τους άλλους κρατώντας όμως και τις απαραίτητες αποστάσεις. Οι κοινωνικές ομάδες είναι ένα πρόσφορο πεδίο δράσης για κάποιον με τόσο εξωστρεφή χάρτη και τόσες φιλοδοξίες και οι Ερμής του φαίνεται να βρίσκεται στο κατάλληλο σημείο. Αυτός ο Ερμής κυβερνάει και τον 5ο οίκο της προσωπικής του δημιουργίας εξασφαλίζοντας την απαραίτητη επικοινωνία στις καλλιτεχνικές του αναζητήσεις.
Πριν πάμε στην Αφροδίτη, που είναι η επόμενη στη σειρά, ας δούμε τον Άρη για να ολοκληρώσουμε με τους πλανήτες στον Αιγόκερο. Ο Άρης λοιπόν είναι στην έξαρση του στον Αιγόκερο αλλά στον 12ο οίκο και σε κλειστή σύνοδο με τον Ήλιο. Μια τέτοια σύνοδος Ήλιου / Άρη εξασφαλίζει ισχυρό απόθεμα ενέργειας και όταν συμβαίνει στον Αιγόκερο οι φιλοδοξίες δεν έχουν όριο. Αλλά είναι στον 12ο οίκο, εκεί που χάνεται η συνειδητή μας ταυτότητα και αναζητάμε μια ασαφή και απρόσωπη σύνδεση με τον κόσμο. Ακριβώς το αντίθετο με την ανάγκη για στενές, προσωπικές που δείχνει η τριπλή σύνοδος στην ακμή του 7ου. Ίσως όμως ένας τόσο πετυχημένος καλλιτέχνης να έχει ανάγκη και από τα δύο: την φιλοδοξία για κοινωνική αναρρίχηση του Αιγόκερου αλλά και την ανάγκη για χειροκρότημα του Λέοντα. Τον παρασκηνιακό σχεδιασμό του 12ου αλλά και την παράσταση πάνω στη σκηνή. Την ικανότητα να απευθύνεται στον κόσμο σαν ένα ασαφές σύνολο αλλά και το να δημιουργεί μια τελείως προσωπική σχέση με το κοινό του.
Να περάσουμε τώρα και στην Αφροδίτη που είναι ο πιο ανεβασμένος πλανήτης του χάρτη. Ανεβασμένος, με την έννοια ότι βρίσκεται κοντά στο Μεσουράνημα, το ψηλότερο σημείο του χάρτη. Άλλωστε σχηματίζει και σύνοδο με το Μεσουράνημα. Είναι λοιπόν ένας πλανήτης που δεν μπορεί να κρυφτεί. Μια Αφροδίτη στον Τοξότη αγαπάει την περιπέτεια και τους ανοιχτούς ορίζοντες. Κάτω από την κυριαρχία του Δία, αγαπάει και την υπερβολή. Η Αφροδίτη είναι πάντα σημαντικός πλανήτης για έναν καλλιτέχνη και στον Τοξότη / 9ο οίκο δείχνει άνθρωπο που θέλει να εξερευνήσει τον κόσμο. Και όχι μόνο ταξιδεύοντας. Με τη σύνοδο της με το Μεσουράνημα περνάει στον τομέα της καριέρας του αυτήν την αγάπη για περιπέτεια αλλά και την καλλιτεχνική τάση. Η Αφροδίτη κυβερνάει τον 3ο οίκο της επικοινωνίας (αφού εκεί βρίσκεται ο Ταύρος) και ο Bowie έχει περάσει επικοινωνιακά σαν ο καλλιτέχνης που αναζητάει πάντα το κάτι διαφορετικό, ίσως ακόμα και υπερβάλλοντας στο μακιγιάζ και το γενικότερο παρουσιαστικό του. Κυβερνάει επίσης και τον 8ο οίκο, με το Ζυγό στην ακμή του. Ίσως δεν είναι τυχαίο ότι ο πρώτος του γάμος ήταν με μουσικό με την οποία έπαιζαν μαζί. Η Αφροδίτη στο Μεσουράνημα συνδέει την καριέρα με το μοίρασμα στις σχέσεις του.
Αφού ολοκληρώσαμε με τους προσωπικούς πλανήτες, πάμε τώρα στους πιο μακρινούς, το Δία και τον Κρόνο, που είναι όσο πιο μακριά μπορεί να φτάσει το ανθρώπινο μάτι χωρίς τη βοήθεια της τεχνολογίας. Ο Δίας λοιπόν είναι στον Σκορπιό και τον 9ο οίκο. Επίσης είναι κυβερνήτης του Μεσουρανήματος. Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι οι δύο παραδοσιακοί ευεργέτες, Αφροδίτη και Δίας, έχουν άμεση σχέση με το Μεσουράνημα του. Η Αφροδίτη είναι σε σύνοδο και ο Δίας κυβερνήτης του. Αυτή είναι σίγουρα μια ευνοϊκή επίδραση όσο αναφορά στη καριέρα του. Ένας Δίας στον 9ο οίκο βοηθάει στην εξερεύνηση του κόσμου αλλά στον Σκορπιό μια τέτοια εξερεύνηση δεν μπορεί να είναι επιφανειακή. Τον έχει βοηθήσει να εμβαθύνει στις ιδέες και αντιλήψεις του κόσμου αλλά βέβαια τον έχει κάνει και πολύ υπερβολικό στις αναζητήσεις του. Οι Σκορπιοί φημίζονται για τις σεξουαλικές εμμονές τους και ο Bowie είχε κάποτε δηλώσει, μάλλον με περηφάνια, ότι είναι αμφισεξουαλικός. Είχε υιοθετήσει και μια ανάλογη μορφή πάνω στη σκηνή. Αργότερα θα έλεγε ότι αυτό δεν ήταν τόσο μια σεξουαλική τάση, όσο η επιθυμία του να προκαλέσει τις κατεστημένες αντιλήψεις. Πάντως και η παρουσία του διπλού ζωδίου των Διδύμων στον 5ο οίκο δείχνει μια τάση για πειραματισμούς όσο αναφορά στο σεξ. Όπως είπαμε, αυτή η υπερβολή του Δία έχει άμεση πρόσβαση στο Μεσουράνημα του και κατά συνέπεια στα «επιτεύγματα» του στην κοινωνία.
Τις υπερβολές του Δία, συνήθως καλείται ο Κρόνος να τις βάλει σε τάξη με την αυστηρότητά του. Ο Κρόνος λοιπόν είναι στον Λέοντα, στην ακμή του 7ου, σε σύνοδο με τη Σελήνη αλλά και αμοιβαία υποδοχή με τον Ήλιο. Είναι παραδοσιακά σε αδυναμία αλλά σίγουρα παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στον χάρτη λόγω της θέσης του. Έχουμε ήδη μιλήσει για το πόσο σημαντικές είναι για τον Bowie οι δύο τριπλές σύνοδοι σε Λέοντα και Αιγόκερο. Τα χαρακτηριστικά των δύο αυτών ζωδίων είναι πολύ διαφορετικά μεταξύ τους αλλά η αμοιβαία υποδοχή των δύο κυβερνητών βοηθάει ώστε να προκύψει η σύνθεση. Ο Κρόνος είναι ένας πλανήτης που πολλοί θα ήθελαν να τον εξαφανίσουν από τον χάρτη τους. Αυτό είναι σίγουρα υπερβολή αφού η ενέργεια του Κρόνου μπορεί να μην είναι ευχάριστη αλλά είναι οπωσδήποτε απαραίτητη προκειμένου να χτίσουμε κάτι σημαντικό. Από την άλλη όμως, δεν είναι και ό,τι καλύτερο το να έχουμε τον Κρόνο σε σύνοδο με τη Σελήνη. Μπορούμε να υποθέσουμε ότι τουλάχιστον στα πρώτα χρόνια της ζωής του είχε ένα αίσθημα ανασφάλειας. Αξίζει να σημειώσουμε ότι τα δύο Φώτα του είναι σε σύνοδο με τους δύο παραδοσιακούς κακεργέτες. Κάποιος παραδοσιακός αστρολόγος μάλλον θα είχε πολλές αμφιβολίες για το τι θα καταφέρει αυτός ο άνθρωπος. Αλλά ο Bowie δεν είναι συνηθισμένη περίπτωση. Είναι μάλλον η εξαίρεση στον κανόνα. Θα μπορούσε να πει κάποιος που πιστεύει στην τύχη ότι είναι και τυχερός αφού μεγαλούργησε σε μια εποχή που ο κόσμος ήταν ανοιχτός στη διαφορετικότητα και στην υπερβολή. Έτσι μπόρεσε να βρει διέξοδο και να εκφράσει την ίσως αλλοπρόσαλλη προσωπικότητά του. Διαφορετικά μπορεί να είχε καταλήξει σε τρελάδικο. Μπορούμε να σημειώσουμε εδώ ότι στην οικογένειά του υπήρχε έντονο ιστορικό σχιζοφρένειας και αυτοκτονιών.
Φεύγοντας από τα όρια του ορατού σύμπαντος, περνάμε στους τρεις εξωκρόνιους πλανήτες που μπήκαν σχετικά πρόσφατα στην αστρολογική μας πραγματικότητα. Θα πρέπει καταρχήν να ξεκαθαρίσουμε ότι οι πλανήτες αυτοί επειδή κινούνται πολύ αργά δείχνουν επίδραση γενιάς, μια επίδραση που προσωποποιείται από τη θέση τους στους οίκους και τις όψεις που σχηματίζουν. Αν τους δούμε λοιπόν και τους τρεις μαζί, βλέπουμε καταρχήν ότι βρίσκονται απέναντι από τον Ήλιο, στην άλλη πλευρά του χάρτη, όχι κατ’ ανάγκη σε αντίθεση μαζί του. Αυτό σημαίνει ότι είναι ανάδρομοι. Συγκεκριμένα, ο Πλούτωνας και ο Ουρανός είναι ανάδρομοι ενώ και ο Ποσειδώνας που φαίνεται ορθόδρομος είναι ουσιαστικά στάσιμος αφού τις επόμενες μέρες γύρισε κι αυτός ανάδρομος. Αν λοιπόν οι τρεις αυτοί πλανήτες συμβολίζουν κατ’ κάποιο τρόπο τη γενιά του, το ότι βρίσκονται απέναντι από τον Ήλιο του, συμβολικά από την προσωπικότητά του, δείχνει μια δυνατότητα να έχει καλή εικόνα του τι ζητάει αυτή η γενιά, να εσωτερικεύσει τις ανάγκες της (λόγω της ανάδρομης κίνησης) και να τις εκφράσει, όντας ο ίδιος μια από τις φωνές αυτής της γενιάς.
Ένα άλλο σημείο που αξίζει να σημειώσουμε είναι ότι οι τρεις αυτοί πλανήτες βρίσκονται σε Διδύμους, Ζυγό και Λέοντα αντίστοιχα. Ιδιαίτερα εξωστρεφή ζώδια και τα τρία που σημαίνει ότι η γενιά εκείνη ήταν αποφασισμένη να αφήσει έντονο το στίγμα της στον κόσμο. Κάτι που βέβαια το πέτυχε μόλις ενηλικιώθηκε. Επίσης, ειδικά για τον Bowie, οι τρεις αυτοί πλανήτες εκτός του ότι βρίσκονται στο δυτικό κομμάτι του χάρτη (στην περιοχή των άλλων) είναι στον 4ο, 7ο και 8ο οίκο, σε οίκους που καθορίζουν τις σχέσεις μας με τους άλλους. Και μάλιστα η θέση τους είναι ιδιαίτερα ισχυρή. Ουρανός και Πλούτωνας είναι ουσιαστικά οι μοναδικοί γωνιακοί πλανήτες στον χάρτη, ο Ουρανός είναι κυβερνήτης του Ωροσκόπου ενώ Πλούτωνας και Ποσειδώνας είναι πάνω στην ακμή 7ου και 8ου οίκου αντίστοιχα. Είναι προφανές ότι ο Bowie δεν θα περιόριζε τις σχέσεις του σε κάποιες στενές γνωριμίες. Θέλει να αγγίξει όλο τον κόσμο και να έχει προσωπική σχέση μαζί του.
Αν τους δούμε ξεχωριστά, ο Ουρανός στους Διδύμους γίνεται ιδιαίτερα επικοινωνιακός και θέλει να δοκιμάζει συνεχώς καινούργια πράγματα. Το πρόβλημά του είναι να επιμείνει σ’ ένα δρόμο που έχει πάρει, κάτι για το οποίο θα χρειαστεί βοήθεια από άλλα σημεία του χάρτη. Αυτός ο Ουρανός στον 4ο οίκο δημιουργεί μεγάλη αναστάτωση στον προσωπικό και ιδιαίτερο χώρο που ονομάζουμε σπίτι μας, είτε με τη φυσική έννοια του σπιτιού, είτε ό,τι θεωρεί ο καθένας σαν οικείο χώρο όπου νοιώθει ασφάλεια. Πάντως είναι δύσκολο να φανταστούμε τον Bowie να ζει μια ήσυχη, οικογενειακή ζωή.
Ο Ποσειδώνας στο Ζυγό έχει μια ροπή προς τα καλλιτεχνικά αφού αγαπάει την ομορφιά και την αρμονία. Στην ακμή του 8ου οίκου αφορά άμεσα το τι μοιραζόμαστε στις σχέσεις μας και μιας και μιλάμε για εξωκρόνιο πλανήτη οι σχέσεις αυτές δεν περιορίζονται στις αυστηρά προσωπικές αλλά, όπως είπαμε, μπορούν να επεκταθούν στη σχέση που ανάπτυξε με το ευρύτερο σύνολο.
Τέλος, ο Πλούτωνας στον Λέοντα χαρακτήρισε μια γενιά που αναζήτησε την προσωπική δύναμη και δεν φοβήθηκε την εκδήλωση της. Οι άνθρωποι αυτής της γενιάς (οι μεγαλύτεροι των 56 χρόνων) βρίσκονται ακόμα μέσα στα πράγματα ρυθμίζοντας σε μεγάλο βαθμό τις τύχες του κόσμου μας. Πάνω στην ακμή του 7ου οίκου, εκτός από την προφανή σχέση του Πλούτωνα με τον τομέα των σχέσεων του όπου πολύ δύσκολα θα αρκεστεί σε ημίμετρα, αποκτά μια ιδιαίτερη ισχύ επηρεάζοντας όλον τον χάρτη.
Αφού ολοκληρώσαμε την ανάλυση των δέκα πλανητών, θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθούμε και στους Δεσμούς της Σελήνης, τα δυο νοητά σημεία όπου τέμνονται οι τροχιές Ήλιου / Σελήνης. Έχουμε λοιπόν το Νότιο Δεσμό σε Τοξότη /10ο οίκο και τον Βόρειο Δεσμό φυσικά ακριβώς απέναντι σε Διδύμους / 4ο οίκο. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο άξονας των Δεσμών ταυτίζεται σχεδόν με τις ακμές 4ου – 10ου οίκου. Έχουμε λοιπόν ένα Νότιο Δεσμό σε Τοξότη / 10ο οίκο και σύνοδο με το Μεσουράνημα. Μιλήσαμε για την ευνοϊκή επίδραση που δέχεται το Μεσουράνημα του από τους ευεργέτες Αφροδίτη / Δία, τώρα και ο Νότιος Δεσμός επιβεβαιώνει ότι η μεγάλη καριέρα και η κοινωνική αποδοχή δεν ήταν κάτι δύσκολο για τον Bowie. Είναι αυτό που λέμε ότι «το ΄χει», ήταν μάλλον σαν κάτι δεδομένο. Αλλά βέβαια είναι και κάτι που χρειαζόταν για να δοθεί μια διέξοδος στην τριπλή σύνοδος στον Λέοντα. Για το κατά πόσο δικαίωσε τον Βόρειο Δεσμό του στους Διδύμους / 4ο οίκο δεν μπορούμε να είμαστε και πολύ σίγουροι. Σίγουρα είναι ιδιαίτερα επικοινωνιακός και αν μη τι άλλο βρίσκει τρόπους να επικοινωνήσει τις ιδέες του. Δεν ξέρω κατά πόσο πραγματικά ακούει αυτά που έχουν να του πουν οι άλλοι. Οπωσδήποτε λαμβάνει υπόψη του τα μηνύματα που δέχεται και προσαρμόζεται ανάλογα αλλά αυτό ίσως το κάνει για να ικανοποιήσει την ανάγκη του για επιτυχία και αναγνώριση. Είπαμε ότι έχει ανάγκη το χειροκρότημα. Έτσι όταν φαίνεται να αλλάζει στυλ, δεν ξέρω κατά πόσο αλλάζει πραγματικά τις ιδέες του ή απλά υιοθετεί ένα νέο ρόλο. Και ο Βόρειος Δεσμός στον 4ο οίκο μιλάει για την ανάγκη ενός σίγουρου εσωτερικού στηρίγματος και εμπιστοσύνη στην αναλλοίωτη αξία του. Μ’ έναν τόσο εξωστρεφή χάρτη και με τον ίδιο να αλλάζει συνεχώς ρόλους πάνω στην σκηνή, δεν ξέρω αν το έχει βρει. Θα πρέπει κάποιος να τον γνωρίζει πολύ καλά και σε προσωπικό επίπεδο για να απαντήσει σε αυτές τις ερωτήσεις.
Το επόμενο στάδιο στη μελέτη ενός χάρτη είναι να δούμε πως συνδυάζονται όλα τα επιμέρους στοιχεία μέσα από τις όψεις που σχηματίζουν. Ήδη μιλήσαμε για τις συνόδους που είναι σίγουρα σημαντικές σε Αιγόκερο και Λέοντα. Ας δούμε όμως πέρα από αυτές τι άλλο υπάρχει.
Θα ξεκινήσουμε με την πιο δύσκολη όψη. Δύσκολες όψεις θεωρούνται το τετράγωνο και η αντίθεση και όσο πιο κλειστή είναι, δηλαδή όσο πιο μικρή ανοχή έχει, τόσο μεγαλύτερη είναι η δυναμική της. Αξίζει τον κόπο να δούμε στο χάρτη μας το τετράγωνο ή την αντίθεση με τη μικρότερη ανοχή. Ίσως αυτό να είναι το μεγαλύτερο μπλοκάρισμα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε κι αν καταφέρουμε να το ξεπεράσουμε θα έχουμε κάνει ένα πολύ σημαντικό βήμα στην εξέλιξή μας. Για τον Bowie η όψη αυτή είναι το τετράγωνο ανάμεσα σε Ποσειδώνα και Ερμή. Ο Ποσειδώνας είναι ουσιαστικά σε τετράγωνο με όλους τους πλανήτες στον Αιγόκερο αλλά ειδικά με τον Ερμή έχει τη μικρότερη ανοχή. Ένας Ερμής στον Αιγόκερο προφανώς προτιμάει να μένει προσγειωμένος ώστε να πετύχει στις φιλοδοξίες του αλλά το τετράγωνο από τον Ποσειδώνα μάλλον δεν τον αφήνει σε ησυχία. Βέβαια για έναν καλλιτέχνη, μια τέτοια όψη είναι ευχή και κατάρα. Μπορεί να θολώνει τη σκέψη του, να γεμίζει με ασάφεια, να του λείπει η διάκριση αλλά τον αναγκάζει να εξετάζει συνεχώς πολλές διαφορετικές εκδοχές για ένα θέμα. Να μη μένει κολλημένος σε ένα ενδεχόμενο. Έτσι οι δυνατότητες της σκέψης πολλαπλασιάζονται, όπως και ο πλούτος της έκφρασης. Ο Ποσειδώνας βρίσκεται στο Ζυγό, είναι λοιπόν ένας αέρινος και παρορμητικός Ποσειδώνας. Το στοιχείο του Αέρα είναι βέβαια φιλικό ως προς τον Ερμή αλλά η παρορμητική ποιότητα μάλλον είναι πολύ απαιτητική για έναν Ερμή που συνήθως θέλει να ελίσσεται και να αλλάζει διαρκώς. Ένα τετράγωνο στα παρορμητικά όμως έχει απαιτήσεις που μας επιβάλλουν μια κατεύθυνση έστω κι αν δεν μας αρέσει. Μιλάμε για έναν Ερμή που βρίσκεται στον 11ο οίκο των κοινωνικών ομάδων και κυβερνάει τον 4ο και 5ο οίκο του ιδιωτικού χώρου και την προσωπικής του δημιουργίας. Αλλά δέχεται τετράγωνο από τον Ποσειδώνα στην ακμή του 8ου. Είναι μια όψη που τον προκαλεί να μη μείνει απομονωμένος στον εαυτό του αλλά να γίνει ένα με τους άλλους. Ένας Ποσειδώνας στο Ζυγό είναι από μόνος του πολύ ιδεαλιστής όσο αναφορά τις σχέσεις με τους άλλους αλλά ειδικά πάνω στην ακμή του 8ου θέλει να μοιραστεί τα πάντα με τους άλλους κι όχι μόνο με κάποιους συγκεκριμένους ανθρώπους αλλά η προσωπική σχέση και το μοίρασμα γίνεται με όλο το κοινό του. Βέβαια, όπως είπαμε και νωρίτερα, ο Bowie έχει ένα βεβαρημένο οικογενειακό ιστορικό σχιζοφρένειας και νομίζω ένα τετράγωνο Ερμή / Ποσειδώνα δείχνει μια τέτοια τάση αλλά ευτυχώς στην περίπτωσή του βρήκε τη διέξοδο να διοχετεύσει την ενέργειά του.
Μιλώντας για θετικές διεξόδους, ας δούμε τώρα κάποιες θετικές όψεις. Αυτός ο Ποσειδώνας λοιπόν είναι σε τρίγωνο με τον Ωροσκόπο και τον Βόρειο Δεσμό / εξάγωνο με το Νότιο Δεσμό και το Μεσουράνημα. Βλέπουμε λοιπόν τη θετική επίδρασή του στις γωνίες του χάρτη και στους Δεσμούς. Επίσης η τριπλή σύνοδος στον Λέοντα αλλά κυρίως Σελήνη / Κρόνος είναι σε τρίγωνο με Αφροδίτη και Μεσουράνημα. Αυτές είναι όψεις που νομίζω μπορούν να εξηγήσουν το καλλιτεχνικό του ταλέντο. Το Μεσουράνημα του έχει σύνοδο με Αφροδίτη και εξάγωνο με Ποσειδώνα. Θα ήταν περίεργο αν δεν έψαχνε μια καλλιτεχνική καριέρα. Οι πλανήτες του στον Λέοντα θέλουν να ανέβουν στη σκηνή και να αποθεωθούν. Με το τρίγωνο με το Μεσουράνημα είναι πολύ δύσκολο να τους κρατήσεις στη σκιά.
Ωστόσο η όψη που κυριαρχεί στον χάρτη του Bowie είναι η χιαστή. Μια όψη που κάποιοι τη συμπεριλαμβάνουν στις κύριες ενώ άλλοι δεν την υπολογίζουν καθόλου. Στο συγκεκριμένο χάρτη θα ήταν παράληψη να μην την αναφέρουμε αφού όπως έχουμε πει ένα βασικό θέμα για τον Bowie είναι οι δύο τριπλές σύνοδοι σε Λέοντα και Αιγόκερο. Δύο ζώδια με σχέση χιαστής μεταξύ τους και με τους συνολικά 6 πλανήτες να συνδέονται με χιαστί. Έτσι κι αλλιώς οι δύο τριπλές σύνοδοι έχουν διαφορετικά αιτήματα και δημιουργούν δύο διαφορετικούς πόλους στον χάρτη αλλά και οι συγκεκριμένες όψεις δείχνουν ότι ο Bowie πολύ δύσκολα μπορεί να μείνει σε ησυχία. Η χιαστί δεν είναι όψη που δείχνει σύγκρουση αλλά δημιουργεί συνεχώς ένα ξεβόλεμα παρουσιάζοντας μια διαφορετική οπτική. Πέρα όμως από τη σχέση Λέοντα / Αιγόκερου με διπλή χιαστί συνδέεται και ο Ουρανός, που ας μη ξεχνάμε ότι είναι ο κυβερνήτης του Ωροσκόπου. Έχουμε λοιπόν τον Ουρανό στην κορυφή ενός σχηματισμού Yod που από τη μια πλευρά του υπάρχει η σύνοδος Ήλιου / Άρη στον Αιγόκερο / 12ο οίκο και από την άλλη υπάρχει ο Δίας στον Σκορπιό, που είναι κυβερνήτης του Μεσουρανήματος. Και οι 4 πλανήτες που συμμετέχουν στο σχηματισμό είναι ιδιαίτερα εξωστρεφείς με σημαντικό ρόλο στον χάρτη. Ο Ουρανός είναι κυρίως υπεύθυνος για την εικόνα που προβάλει προς τα έξω ο Bowie, σαν κυβερνήτης του Ωροσκόπου, και όταν βρίσκεται στον 4ο οίκο, είναι υπεύθυνος για τις συνεχείς αλλαγές, όχι μόνο στο σπίτι του, αλλά και γενικότερο σε αυτό που θεωρούμε προσωπικό του χώρο. Όταν αυτός ο Ουρανός βρίσκεται στην κορυφή ενός σχηματισμού Yod μπορούμε να πούμε ότι οι αλλαγές αυτές θα είναι ιδιαίτερα έντονες αλλάζοντας συνεχώς και με μανία να είναι διαφορετικός από τους άλλους. Τόσο που κάποια στιγμή να μη ξέρει και ο ίδιος ποιος πράγματι είναι.
Πριν ολοκληρώσουμε τη μελέτη του γενέθλιου χάρτη αξίζει τον κόπο να φύγουμε για λίγο από το ζωδιακό κύκλο και να ρίξουμε μια ματιά στην άλλη διάσταση της αστρολογίας, τις αποκλίσεις, που είναι η απόσταση των πλανητών από τον ισημερινό της γης. Οι αποκλίσεις των πλανητών στο γενέθλιο χάρτη του Bowie (από τον Βορά προς το Νότο) είναι οι ακόλουθες:
Πλούτωνας | 23 Β 35′ |
Σελήνη | 23 Β 17′ |
Ουρανός | 23 Β 03′ |
Κρόνος | 19 Β 06′ |
Ποσειδώνας | 02 Ν 53′ |
Αφροδίτη | 16 Ν 34′ |
Δίας | 17 Ν 12′ |
Ήλιος | 22 Ν 20′ |
Άρης | 23 Ν 19′ |
Ερμής | 24 Ν 23′ |
Βλέπουμε λοιπόν ότι τρεις πλανήτες Σελήνη, Πλούτωνας και Ουρανός είναι παράλληλοι στο άνω άκρο των αποκλίσεων. Μιλήσαμε ήδη για την τριπλή σύνοδο Σελήνης-Πλούτωνα-Κρόνου στο ζωδιακό κύκλο, τώρα βλέπουμε μια τριπλή παραλληλία όπου τη θέση του Κρόνου έχει πάρει ο Ουρανός. Και μάλιστα ο Πλούτωνας που βρίσκεται πάνω στην ακμή του 7ου, βλέπουμε τώρα ότι είναι εκτός ορίων του Ήλιου (πιο μακριά από τις 23ο27’ που φτάνει ο Ήλιος). Ο Κρόνος που γενικά συμπαθεί πολύ τα όρια δεν φτάνει ποτέ σε τέτοιες αποκλίσεις, κι έτσι ο Ουρανός δεν έχει πρόβλημα να πάρει τη θέση του. Με την παρουσία του Ουρανού το μείγμα γίνεται πολύ πιο εκρηκτικό και απρόβλεπτο. Ιδιαίτερα επειδή βρίσκεται εκτός ορίων. Από την άλλη πλευρά, κάτω από τον ισημερινό, βλέπουμε ότι Ήλιος / Ερμής και Άρης βρίσκονται επίσης μαζί όπως και στον ζωδιακό κύκλο. Μάλιστα ο Ερμής είναι επίσης εκτός ορίων αυτή την φορά σε νότια απόκλιση. Βλέπουμε λοιπόν ότι στις αποκλίσεις έχουμε θέματα που επαναλαμβάνονται και στον ζωδιακό κύκλο. Έχουμε ήδη μιλήσει για το πόσο σημαντικές είναι αυτές οι 2 τριπλές σύνοδοι. Τώρα βλέπουμε ότι ο ρόλος τους τονίζεται ακόμα περισσότερο λόγω του ότι βρίσκονται ουσιαστικά εκτός ορίων. Μόνο που τώρα ο Ουρανός έχει πάρει τη θέση του Κρόνου. Έχουμε λοιπόν και πάλι δύο διαφορετικές κατευθύνσεις που φαίνονται από την αντιπαραλληλία των έξι αυτών πλανητών. Στα δύο άκρα βρίσκονται Ερμής και Πλούτωνας δίνοντας τον τόνο του ιδιαίτερα επικοινωνιακού, ανατρεπτικού Bowie με τις πολλαπλές προσωπικότητες που υιοθετούσε κατά καιρούς. Για τις θέσεις των πλανητών στον κάθετο άξονα αξίζει να αναφέρουμε και την παραλληλία Δία / Αφροδίτης, των δύο παραδοσιακών ευεργετών. Είδαμε στο ζωδιακό κύκλο ότι κατά κάποιο τρόπο «συνεργάζονται» στον τομέα της καριέρας του. Τώρα βλέπουμε αυτήν τη συνεργασία να ενισχύεται από την παράλληλη θέση τους.
Έτσι ολοκληρώνουμε τη μελέτη του γενέθλιου χάρτη, και τώρα θα προσπαθήσουμε να συνθέσουμε τα επιμέρους κομμάτια. Στη σύνθεση που θα αποπειραθούμε να κάνουμε, νομίζω θα πρέπει να απαντήσουμε σε ερωτήματα όπως τι είναι αυτό που τον έκανε τόσο διάσημο καλλιτέχνη; Γιατί είναι τόσο διαφορετικός από τους άλλους; Ποια είναι τέλος πάντων αυτά τα αστρολογικά στοιχεία που δείχνουν ότι κάποιος θα γίνει τόσο διάσημος;
Στον χάρτη του Bowie λοιπόν, σίγουρα σημαντικό ρόλο παίζει η τριπλή σύνοδο στο Λέοντα, όχι μόνο επειδή συμμετέχει η Σελήνη αλλά και επειδή σχηματίζεται σ’ ένα κρίσιμο σημείο του χάρτη, πάνω στην ακμή του 7ου οίκου. Είναι μια ισχυρή ένδειξη ότι πρόκειται για έναν εξαιρετικό Performer κάτι που ο Bowie το έχει έμφυτο αφού το έδειξε από την παιδική του ηλικία. Πέρα από το ταλέντο όμως έχει και την ανάγκη να ανέβει στη σκηνή και να κερδίσει το χειροκρότημα και αυτό το καταλαβαίνουμε από την παρουσία της Σελήνης στο σχηματισμό. Η τριπλή σύνοδος στον Αιγόκερο και κυρίως η παρουσία Ήλιου / Άρη στον 12ο οίκο μας δείχνουν έναν άλλο δρόμο αλλά η αμοιβαία υποδοχή Ήλιου / Κρόνου βοηθάει ώστε Λέοντας και Αιγόκερος να συνεργαστούν.
Το άλλο σημαντικό σημείο, είναι βέβαια ο Ωροσκόπος στον Υδροχόο με τον Ουρανό γωνιακό στον 4ο οίκο, ουσιαστικά μοναδικό πλανήτη κάτω από τον ορίζοντα και στην κορυφή ενός σχηματισμού Yod. Είναι μια επίδραση που απαιτεί από τον Bowie να είναι διαφορετικός από τους άλλους, να αλλάζει και ο ίδιος συνεχώς σ’ ένα διαρκή πειραματισμό. Όλα όσα πετυχαίνει στη δημόσια αρένα (πάνω από τον ορίζοντα) κρίνονται με το μέτρο του Ουρανού. Δηλαδή αποκτούν σημασία για τον ίδιο μέσα από το φίλτρο του Ουρανού.
Όλα αυτά μπορεί να έμεναν μια απλή ανάγκη και επιθυμία αλλά βρήκαν εύκολη διέξοδο στον τομέα της καριέρας του λόγω του τριγώνου της συνόδου στο Λέοντα με το Μεσουράνημα αλλά και την ευνοϊκή επίδραση αυτού του σημείου από Αφροδίτη και Ποσειδώνα. Αυτοί οι δυο πλανήτες (η Αφροδίτη και ο Ποσειδώνας) δίνουν την απαραίτητη καλλιτεχνική τάση ώστε όλα αυτά να εκφραστούν στον χώρο της τέχνης. Το τετράγωνο του Ποσειδώνα με τον Ερμή προσθέτει σε επικινδυνότητα αλλά βέβαια δίνει και μια νότα ιδιοφυΐας, κάτι πολύτιμο για κάποιον που έχει ανάγκη να ξεχωρίσει.
Όμως, όλα αυτά τα χαρακτηριστικά του χάρτη του θα είχαν πάει μάλλον στράφι αν ο Bowie δεν είχε ζήσει την εφηβεία του στο Λονδίνο της δεκαετίας του ’60. Από παιδί ακόμα στο σπίτι του έπαιζε η νέα μουσική από την άλλη άκρη του Ατλαντικού και μεγάλωσε ακούγοντας Elvis Presley και Chuck Berry. Όταν ήταν έφηβος, οι συμπατριώτες του Beatles και Rolling Stones είχαν ήδη δείξει το δρόμο και χρησίμευαν σαν χειροπιαστά και αρκετά κοντινά πρότυπα. Μεγάλωσε λοιπόν σε μια κοινωνία και μια εποχή που ήταν έτοιμη να δεχτεί το διαφορετικό. Ακόμα καλύτερα, απαιτούσε το διαφορετικό. Αν ο Bowie ζούσε σε μια άλλη κοινωνία ή σε μια άλλη εποχή μπορεί και να είχε καταλήξει στο τρελάδικο.
Έχουμε λοιπόν το γενέθλιο χάρτη, έχουμε και την κατάλληλη, δεκτική κοινωνία. Υπάρχει κάτι άλλο που χρειαζόμαστε; Υπάρχει κι ένα τελευταίο: Η «ενεργοποίηση» του χάρτη την κατάλληλη περίοδο. Ο γενέθλιος χάρτης μας δείχνει κάποια προτερήματα, κάποιες ανάγκες, κάποιες τάσεις. Για να έχουμε έναν τόσο πετυχημένο άνθρωπο, χρειάζεται και το σωστό timing. Δηλαδή, θα πρέπει όλα αυτά να ενεργοποιηθούν και να βγουν στην επιφάνεια την κατάλληλη περίοδο. Μιλάμε βέβαια για προγνωστικά συστήματα τα οποία θα δούμε στη συνέχεια μιλώντας για τις διελεύσεις και τις προόδους στον χάρτη του.
Διελεύσεις και Πρόοδοι
Θα ξεκινήσουμε την αναφορά των διελεύσεων και προόδων με τις περιόδους που ορίζονται από την προοδευμένη Νέα Σελήνη. Για τον Bowie η σύνοδος των προοδευμένων Ήλιου / Σελήνης δηλαδή η προοδευμένη Νέα Σελήνη σχηματίστηκε στα τέλη του 1960 στη 2η μοίρα του Υδροχόου απέναντι από τη γενέθλια Σελήνη του. Αυτό ήταν ένα σημείο εκκίνησης γι’ αυτόν. Δεν σημαίνει ότι τότε συνέβη κάποιο πολύ σημαντικό γεγονός στη ζωή του αλλά το ότι ξεκίνησε μια μεγάλη περίοδος ίσως και χωρίς να το είχε καταλάβει ο ίδιος τότε. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Νέα Σελήνη σχηματίστηκε 28/12/1960 και την επόμενη χρονιά η μητέρα του τού πήρε το πρώτο μουσικό όργανο, ένα πλαστικό σαξόφωνο και άρχισε μαθήματα μουσικής. Τα 30 χρόνια αυτής της περιόδου του κύκλου Ήλιου / Σελήνης χωρίζονται στη δεκαετία του ’60 όπου προσπαθούσε να διαμορφώσει ένα συγκεκριμένο, δικό του στυλ και να καθιερωθεί με αυτό, στη δεκαετία του ’70 που ήταν η πιο ενδιαφέρουσα καλλιτεχνικά, ουσιαστικά γύρω από την πανσέληνο στα μέσα της δεκαετίας βρίσκονταν στο απόγειο της καλλιτεχνικής του δημιουργίας και στη δεκαετία του ’90 όπου ήταν πια ένας αναγνωρισμένος superstar αλλά βέβαια έφθινε καλλιτεχνικά μέχρι ουσιαστικά σχεδόν να αποσυρθεί.
Το 1962 σχηματίστηκε η προοδευμένη σύνοδος Ήλιου / Ερμή. Είναι η ανώτερη σύνοδος με τον Ερμή ορθόδρομο να κινείται με τη μέγιστη ταχύτητά του στην πιο μακρινή απόσταση του από τη Γη. Αυτό είναι το μέσο του κύκλου του Ερμή και τότε ο 15χρονος Bowie ίδρυσε την πρώτη του μπάντα.
Το κορυφαίο αστρολογικό γεγονός της δεκαετίας του 1960 ήταν η σύνοδος Πλούτωνα / Ουρανού το 1965-66 στο μέσο της Παρθένου. Ήταν η αρχή ενός κύκλου στον οποίο στις μέρες μας έχουμε το πρώτο τετράγωνο. Για τον Bowie αυτή η σύνοδος σχημάτισε τρίγωνο με τη γενέθλια σύνοδο Ήλιου / Άρη και τετράγωνο με το γενέθλιο Ουρανό, που ας μη ξεχνάμε είναι ο κυβερνήτης του Ωροσκόπου του. Την ίδια περίοδο (στα μέσα της δεκαετίας του ’60) ο πρ. Ερμής βρίσκονταν πάνω στο γενέθλιο Ωροσκόπο του. Βλέπουμε λοιπόν ότι τα χρόνια που ο Bowie πάλευε να πετύχει την αναγνώριση και να διαμορφώσει ένα δικό του στυλ, ήταν πολύ ενεργοί οι γενέθλιοι πλανήτες στον Αιγόκερο που από πρόοδο είχαν μετακινηθεί στον Υδροχόο. Ήταν η περίοδος που ο Bowie άλλαζε συνεχώς συγκροτήματα μέχρι να καταλάβει ότι δεν του ταιριάζει να είναι μέλος ενός συγκροτήματος και ν’ αποφασίσει να ακολουθήσει σόλο καριέρα. Και το ότι η σύνοδος Ουρανός / Πλούτωνας σχημάτισε τρίγωνο με τη σημαντική γενέθλια σύνοδο Ήλιου / Άρη σίγουρα τον βοήθησε να συντονιστεί με την εποχή του κι έτσι να την εκφράσει. Το τετράγωνο με το γενέθλιο Ουρανό έδειξε ότι θέλει να κάνει κάτι διαφορετικό, να ακολουθήσει το δικό του δρόμο.
Στα τέλη της δεκαετίας του ’60 ο Bowie έχει αρχίσει να ασχολείται και με το θέατρο αυξάνοντας τις αναζητήσεις του ενώ όσο αναφορά τη μουσική είναι πια σόλο καλλιτέχνης. Τότε ηχογράφησε την πρώτη του επιτυχία, το Space Oddity που ακούσαμε στην αρχή. Ο πρ. Ήλιος του έφευγε από τον 12ο οίκο του και βρίσκονταν πάνω στον Ωροσκόπο του. Επίσης ο πρ. Άρης λίγο πιο πίσω σχημάτιζε αντίθεση με τη γενέθλια Σελήνη, ξεκινώντας έτσι μια μακρά περίοδο αντίθεσης με την τριπλή σύνοδο στον Λέοντα. Η περίοδος αυτή διάρκεσε 12 χρόνια περίπου (μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1980) και είναι αυτό το διάστημα όπου ο Bowie μας έδωσε ότι πιο ενδιαφέρον είχε να μας δώσει καλλιτεχνικά. Έχουμε πει πόσο σημαντική είναι η σύνοδος αυτή για τον σπουδαίο Performer Bowie και οπωσδήποτε η αντίθεση από τον Άρη την «ανάγκασε» κατά κάποιο τρόπο να βγει στην επιφάνεια. Το 1969 έγινε και ο πρώτος γάμος του και η αντίθεση Άρη – Σελήνης στον ορίζοντα του γενέθλιου χάρτη πιθανώς να βοήθησε σ’ αυτό.
Στη δεκαετία του 1970 είχαμε πολύ έντονη την επίδραση του Ποσειδώνα που πέρασε πάνω από το Μεσουράνημα του σχηματίζοντας διαδοχικά σύνοδο με τη γενέθλια Αφροδίτη στις αρχές τις δεκαετίας, σύνοδο με το Μεσουράνημα / Νότιο Δεσμό στο μέσο και αντίθεση με τον γενέθλιο Ουρανό στα τέλη της δεκαετίας. Ο Ποσειδώνας είναι ο πλανήτης του ονείρου και της αυταπάτης που κάνει θολά τα όρια ανάμεσα στη φαντασία και την πραγματικότητα. Σίγουρα ο Bowie πέρασε από μια τέτοια περίοδο που τον βοήθησε πολύ καλλιτεχνικά αφού τότε έδωσε ό,τι πιο εμπνευσμένο είχε να δώσει. Ας μη ξεχνάμε ότι στο γενέθλιο χάρτη ο Ποσειδώνας είναι στο ζώδιο της καλαίσθητης Αφροδίτης σε τρίγωνο με τον Ωροσκόπο και τετράγωνο με τον Ερμή. Έχει μια καλλιτεχνική διάθεση που βγαίνει έντονα στην προσωπικότητά του αλλά βέβαια δεν χαρακτηρίζεται από την ψυχρή λογική και την αντικειμενική οπτική
Την ίδια περίοδο, Ουρανός και Πλούτωνας δεν έμειναν ανενεργοί αφού πρώτα ο Ουρανός και στη συνέχεια ο Πλούτωνας πέρασαν πάνω από το γενέθλιο Ποσειδώνα, που σημαίνει ότι σχημάτισαν τρίγωνο με τον Ωροσκόπο και τους πρ. Ήλιο / Άρη που βρίσκονταν εκεί. Στη συνέχεια πάντα πρώτα ο Ουρανός και μετά ο Πλούτωνας από τα μέσα του Ζυγού σχημάτισαν τετράγωνο με τη γενέθλια σύνοδο Ήλιου / Άρη. Ο Bowie έχει στο γενέθλιο χάρτη του μια σημαντική, κλειστή σύνοδο Ήλιου / Άρη στον Αιγόκερο. Αυτοί οι πλανήτες περάσανε από πρόοδο στον Υδροχόο και τον 1ο οίκο. Έγιναν έτσι πολύ πιο εξωστρεφείς και η διαρκής εμπλοκή τους με τους εξωκρόνιους, σίγουρα τον βοήθησε να συντονιστεί με την εποχή του, να γίνει μία από τις πολύ σημαντικές φωνές της γενιάς του. Οπωσδήποτε δεν είναι όψεις που θα περνάγανε απαρατήρητες.
Στα τέλη της δεκαετίας του 1970 είχαμε και τη πρώτη επιστροφή του Κρόνου που μάλλον τον ωρίμασε κάπως, τουλάχιστον όσο αναφορά την απεξάρτησή του από τα ναρκωτικά, με τα οποία είχε έντονο πρόβλημα τα προηγούμενα χρόνια. Ωστόσο το πέρασμα του Κρόνου από τον 7ο οίκο μάλλον υπήρξε καθοριστικό στο να χωρίσει με τη γυναίκα του.
Στα μέσα της δεκαετίας του 1980 ο Πλούτωνας σχημάτισε τετράγωνο με γενέθλια Σελήνη / Κρόνο αλλά και Ωροσκόπο / πρ. Άρη. Ουσιαστικά ο Πλούτωνας βρέθηκε στην κορυφή ενός Ταυ-τετράγωνου. Όπως και ο ίδιος παραδέχτηκε, παρά τις σημαντικές εμπορικές επιτυχίες, τότε έφτασε καλλιτεχνικά στο Ναδίρ του, βάζοντας ένα τέλος στην μέχρι τότε καριέρα του.
Η ανάγκη για μια καινούργια αρχή έγινε πιο φανερή στις αρχές της δεκαετίας του ’90 με τη σύνοδο πρ Ήλιου / Σελήνης. Ήταν τότε κάτι παραπάνω από προφανές ότι ένας κύκλος έχει πια κλείσει οριστικά.
Το 1991-92 ο Ποσειδώνας και η πρ. Αφροδίτη πέρασαν πάνω από τη γενέθλια σύνοδο Ήλιου / Άρη. Η διέλευση αυτή μάλλον τον βοήθησαν να βρει το καινούργιο «έτερον ήμισυ» και να ξαναπαντρευτεί κάνοντας πράξη την ανάγκη για καινούργια αρχή. Τα επόμενα χρόνια κύλησαν με διάφορα άλμπουμ, περιοδείες και τιμητικές διακρίσεις που ταιριάζουν μάλλον σε βετεράνους, αν και αρνήθηκε τον τίτλο του ιππότη που του δώσανε.
Στα μέσα της δεκαετίας του 1990 ο πρ. Ήλιος σχημάτισε τετράγωνο με το Μεσουράνημα ενώ ο πρ. Ερμής γύρισε ανάδρομος. Στα τέλη της δεκαετίας αυτής ο Πλούτωνας πέρασε από το Μεσουράνημα του και τετραγώνισε τον πρ. Ήλιο του. Πλέον ο Bowie αραίωσε κατά πολύ τις εμφανίσεις του και για λόγους υγείας.
Φέτος ο Bowie κυκλοφόρησε καινούργιο άλμπουμ ύστερα από 10 χρόνια σιωπής. Ο Ερμής του ετοιμάζεται να σταματήσει την ανάδρομη κίνησή του και η προοδευμένη Αφροδίτη του έχει μόλις μπει στον 1ο οίκο του. Είναι δηλαδή σε αντίθεση με τη γενέθλια σύνοδο στο Λέοντα. Μένει να δούμε αν ο 66χρονος πλέον David Bowie έχει κάτι ακόμα για να μας εκπλήξει.
Μουσικός Επίλογος
Στο άρθρο αυτό μιλήσαμε για τον David Bowie, εξερευνώντας την ανάγκη και την ικανότητά του να ανεβαίνει πάνω στη σκηνή και να κερδίζει το χειροκρότημα προκαλώντας κατεστημένες αντιλήψεις και χαράζοντας καινούργιες πρωτοπορίες. Μία τάση που περιγράφει πολύ καλά ο βιογράφος του David Buckle όταν γράφει «Η ουσία της μουσικής συνεισφοράς του Bowie βρίσκεται στην ξεχωριστή ικανότητα του να αναλύει και να διαλέγει ιδέες έξω από τα καθιερωμένα – από την τέχνη, τη λογοτεχνία, το θέατρο και τον κινηματογράφο- και να τις ενσωματώνει στη μουσική που ακούει ο πολύ κόσμος, έτσι ώστε η χρήση και η αξία της ποπ να αλλάζουν συνεχώς». Ένας Αιγόκερος με Ωροσκόπο Υδροχόο και Σελήνη στο Λέοντα, οφείλει να είναι ξεχωριστός, πετυχημένος και δημοφιλής. Ο David Bowie τα κατάφερε και τα τρία.
Κλείνοντας, ας ακούσουμε ένα ακόμα τραγούδι του, αυτή τη φορά από τις αρχές της δεκαετίας του 1980. Στο τραγούδι αυτό ξαναεμφανίζεται ο Major Tom (που ξεκίνησε την οδύσσεια του διαστήματος στο πρώτο τραγούδι που ακούσαμε) αλλά τώρα με έντονα αυτοβιογραφικά στοιχεία και τον χαρακτηρισμό “junkie”. Έτσι, ο David Bowie είχε ολοκληρώσει την πιο δημιουργική περίοδο της ζωής του