Τις περισσότερες φορές αναλύοντας έναν αστρολογικό χάρτη, δίνουμε πολύ μεγαλύτερη σημασία στα τετράγωνα, στις αντιθέσεις, στα εξάγωνα ή στα τρίγωνα, και παραλείπουμε τελείως τις λεγόμενες όψεις ελάσσονος σημασίας.
Η πρακτική και η εμπειρία ετών έχει δείξει ωστόσο ότι αυτές οι όψεις κάθε άλλο παρά ελάσσονος σημασίας είναι. Μια από αυτές τις όψεις είναι το πεντάγωνο, η όψη 72 μοιρών, που προκύπτει από την διαίρεση του κύκλου δια του πέντε (360: 5=72).
Θα βρείτε αυτή την όψη συχνά με την ονομασία quintil. Εξίσου μεγάλη σημασία με την όψη του πενταγώνου, έχει και τοδιπλό πεντάγωνο, η όψη 144 μοιρών (δυο φορές το πεντάγωνο). Ο John Addey, ένας από τους μεγαλύτερους Αστρολόγους, είχε ασχοληθεί στο μνημειώδες έργο του “Harmonics in Astrology” με αυτές τις όψεις και είχε οδηγηθεί στο συμπέρασμα ότι ο αριθμός πέντε μπορεί να έχει δυο σημασίες, την θετική, δημιουργική, αλλά και την καταστροφική. Γράφει μεταξύ άλλων ότι οι όψεις πενταγώνου και διπλού πενταγώνου είναι ιδιαίτερα χαρακτηριστικές σε γενέθλιους χάρτες ανθρώπων που απολαμβάνουν ή εμπλέκονται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο την εξουσία. Μπορούμε όμως να βρούμε αυτές τις όψεις και σε χάρτες καλλιτεχνών, αλλά και των εμπνευσμένων επιστημόνων που όχι σπάνια έχουν επιπλέον μια ροπή προς τον Αποκρυφισμό, την Μεταφυσική ή τον Εσωτερισμό. Ο Thomas Ring γράφει για τα πεντάγωνα ότι είναι όψεις που χαρίζουν δημιουργικότητα πάνω από το μέσο όρο και ο Baldur Ebertin στην “Κοσμοβιολογική Διαγνωστική” του γράφει ότι συμβολίζουν “δυνάμεις που διοχετεύοται στην Φιλοσοφία, τον Ιδεαλισμό, τη θρησκεία και τον αγώνα για την καλή υπόθεση”.
Για τον Γερμανό Αστρολόγο Hans Jorg Walter, τα πεντάγωνα και τα διπλά πεντάγωνα είναι φύσεως ‘Αρη, και σ’αυτό το σημείο σαφώς συμφωνεί με τον Ebertin που αποδίδει σε αυτές τις όψεις “τον αγώνα”. Από την άλλη, ο Walter Koch στο έργο του “Διδασκαλία των όψεων σύμφωνα με τον Κέπλερ” γράφει ότι πρόκειται για όψεις που έχουν ιδιαίτερη σημασία για την εσωτερική αρμονία του οργανισμού, δείχνουν πολλά για το επίπεδο της προσωπικότητας, καθώς και για τις όποιες ευκαιρίες για απόκτηση δημοτικότητας και επιβολής. Για τον Koch, όταν απουσιάζουν πεντάγωνα από τον χάρτη, υπάρχει είτε έλλειψη δημιουργικότητας είτε δυσκολία ενωτικότητας. Επίσης η προβληματική ενέργεια δύο πλανητών που βρίσκονται μεταξύ τους σε αντίθεση (180 μοίρες), συχνά εναρμονίζεται αν κάποιος τρίτος πλανήτης σχηματίζει μαζί τους ένα πεντάγωνο.
Ένα πολύ χαρακτηριστικό Ωροσκόπιο με αρκετές τέτοιες “όψεις ταλέντου” είναι αυτό του Wolfgang Amadeus Mozart. Παρατηρούμε ότι ο ‘Ηλιος του στον Υδροχόο σχηματίζει διπλά πεντάγωνα με Ωροσκόπο, βόρειο δεσμό Σελήνης και ‘Αρη, όψεις που του δίνουν τη δυνατότητα να εκφράσει δημόσια το ταλέντο του και να αναγνωριστεί γι’αυτό. Η Αφροδίτη του στο ίδιο ζώδιο σχηματίζει επίσης πεντάγωνα με τη Σελήνη και τον Πλούτωνα, δείχνοντας την επιρροή που έχει το έργο του στο Συλλογικό Ασυνείδητο. Ο Ερμής σχηματίζει διπλό πεντάγωνο με ‘Αρη και ο Δίας διπλό πεντάγωνο με Ουρανό, όψεις που δίνουν επιπρόσθετα την πληροφορία ότι η μουσική του ήταν πρωτοποριακή για την εποχή του, αλλά και ότι αγωνίστηκε σκληρά για την αναγνώριση. Στην προκειμένη περίπτωση πολύ σημαντική για το καλλιτεχνικό του έργο και την παγκόσμια διάδοση του θεωρείται η αντίθεση ‘Ηλιου στον 5ο οίκο – Ποσειδώνα στον 11ο, τα αρνητικά χαρακτηριστικά της οποίας εναρμονίζονται από τα διπλά πεντάγωνα που σχηματίζει ο ‘Ηλιος, τόσο με Ωροσκόπο και βόρειο δεσμό Σελήνης, όσο και με Άρη.
Μερικά ακόμα χαρακτηριστικά παραδείγματα : Στον χάρτη του Johannes Brahms, ο Ουρανός σχηματίζει ένα διπλό πεντάγωνο με τον ‘Αρη. Στο χάρτη του Claude Debussy, του αποκαλούμενου συνθέτη της θάλασσας, παρατηρούμε ένα πεντάγωνο Ερμή/Ουρανού. Στον χάρτη του δικού μας Μανώλη Καλομοίρη ο ‘Ηλιος στον Αιγόκερω σχηματίζει διπλό πεντάγωνο με τον Πλούτωνα στον Ταύρο. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Καλομοίρης θεωρείται ο κύριος εκπρόσωπος της εθνικής μουσικής της Ελλάδας και ότι η μουσική του είναι άρηκτα συνδεδεμένη με το δημοτικό τραγούδι και την παράδοση (Αιγόκερως).
‘Ενα ακόμα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα, είναι ο Άρης στο χάρτη του Μίκη Θεοδωράκη που βρίσκεται στο πύρινο και ηρωικό ζώδιο του Λέοντα σχηματίζοντας διπλό πεντάγωνο με τον Δία και τον Ουρανό στον Αιγόκερω, εμπλέκοντάς τον επαναστατικά με τους πολιτικούς αγώνες, και ο Δίας σε διπλό πεντάγωνο με τον Ποσειδώνα στον Λέοντα, η δημιουργία μιας μουσικής που ντύνει τα συλλογικά οράματα.
Αλλά και στο χάρτη του Μάνου Χατζιδάκι, ο ‘Ηλιος βρίσκεται στο Ζυγό σε διπλό πεντάγωνο με τον Ουρανό στους Ιχθείς και η Σελήνη του στο ζώδιο του Αιγόκερου σε σύνοδο με τον Δία και διπλό πεντάγωνο με Ποσειδώνα στον Λέοντα, φανερώνοντας μια εξαιρετική μουσική ιδιοφυία με εξαιρετική ευαισθησία, ανεπτυγμένη αίσθηση της ισορροπίας και της μουσικής αρμονίας.