Η αλήθεια είναι ότι η αποφαινόμενη συχνά εκφράζει την σουρεαλιστική οπτική των πραγμάτων. Ενίοτε βέβαια απαιτούνται άλλες οπτικές, έπειτα από όλα η τέχνη είναι τέχνη, ακόμα κι αν αυτή έχει την μορφή μίας ιδέας. Ο κάθε καλλιτέχνης χρησιμοποιεί διαφορετική προσέγγιση στην απεικόνιση της προσωπικής του αλήθειας και του τρόπου με τον οποίο βλέπει τον κόσμο. Κάποιοι με μικροσκοπικές πινελιές πάνω στον καμβά, μερικές φορές με επιθετικές, κυκλικές πινελιές, με χρώματα που θαρρείς ότι στροβιλίζονται, δίνοντας την αίσθηση της κίνησης. Άλλοι, είναι αυθεντίες στα χρώματα, ή στις αποχρώσεις του φωτός και το παιχνίδι με τις σκιές. Κάποιοι με το ταλέντο να ζωγραφίζουν κάποια από τα πιο αμφιλεγόμενα χαμόγελα. Αυτό που βλέπουμε στους πίνακες εξαρτάται από το ποιοι είμαστε και επομένως τι περιμένουμε να δούμε. Σαφώς εξαρτάται από τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουμε τα πράγματα.
Επομένως, μας αρέσουν κάποια έργα τέχνης, αντιπαθούμε κάποια άλλα και ορισμένα περνάνε αδιάφορα χωρίς να τραβήξουν καθόλου την προσοχή μας. Το ίδιο ισχύει φυσικά για όλες τις μορφές τέχνης, είτε είναι ζωγραφική ή μουσική και επίσης για όλα τα πράγματα στην ζωή μας – η προσωπική μας οπτική παίζει τον πιο σημαντικό ρόλο. Ακόμα και οι προτεραιότητες και τα σημεία κριτικής αποτελούν μία απολύτως εξατομικευμένη διαδικασία. Ωστόσο μπορούμε όλοι να συμφωνήσουμε ότι η τέχνη είναι τέχνη ανεξάρτητα από τις προσωπικές μας προτιμήσεις. Υπάρχει φυσικά ένας πολύ καλός λόγος για αυτή την εκτεταμένη εισαγωγή. Αλλά θα επιστρέψω σε αυτό σε λιγάκι.
Λίγους μήνες πριν, πάνω σε μία συζήτηση που αφορούσε την μουσική, αναφέρθηκε το όνομα Τζέϊσον Μπέκερ. Πρόκειται για έναν κιθαρίστα ο οποίος έγινε διάσημος όχι μόνο για το ότι ήταν αριστοτέχνης αλλά επίσης και για την ταχύτητα του. Αμέσως σκέφτηκα από μέσα μου ‘Βάζω στοίχημα ότι ο Ερμής του θα τρέχει με ξέφρενη ταχύτητα!’. Αυτό που δεν ήξερα και για το οποίο ενημερώθηκα αμέσως μετά, ήταν ότι ο Τζέϊσον διαγνώστηκε (όταν ήταν μόλις 20 χρονών) με Αμυοτροφική Πλευρική Σκλήρυνση (ALS) – γνωστή επίσης και ως ασθένεια του Λου Γκέρινγκ. Σύντομα, δεν μπορούσε πια να κινηθεί ή να μιλήσει. Παρά την ασθένεια του, δεν εγκατέλειψε την μουσική του και ακόμα συνθέτει με την βοήθεια ενός υπολογιστή. Αυτό κέρδισε στον Τζέϊσον μία από τις κορυφαίες θέσεις στην προσωπική μου λίστα των μουσικών μου ηρώων.
Ελπίζω πως μέχρι τώρα ο ευγενικός αναγνώστης θα έχει καταλάβει γιατί ξεκίνησα με αυτή την εισαγωγή, καθώς ενώ ίσως κάποιος περίμενε να συναντήσει άλλα ονόματα κάτω από τον τίτλο, θα συναντήσει άλλα. Η ελπίδα μου είναι ότι η σύντομη μελέτη των μουσικών ηρώων που επέλεξα θα ανταμείψει με περισσότερους τρόπους από το καθαρά μουσικό ή αστρολογικό επίπεδο.
Jason Becker: ο αέναος πολεμιστής
Ο πρώτος μας μουσικός ήρωας – κιθαρίστας λοιπόν, ο Τζέϊσον Μπέκερ, γεννήθηκε στις 22 Ιουλίου 1969, στο Ρίτσμοντ, Καλιφόρνια. Δυστυχώς δεν κατάφερα να βρω την ώρα γέννησης αλλά υπάρχουν αρκετά σημαντικά σημεία να μελετήσουμε ακόμα και χωρίς αυτή. Ο χάρτης καταστρώθηκε για τις 12 το μεσημέρι.
Το πρώτο σημείο που τραβάει την προσοχή είναι οι Ήλιος/ Ερμής στην τελευταία μοίρα του Καρκίνου. Πρώτα απ’ όλα ας μπούμε για λίγο στην θέση του Ήλιου: περιπλανήθηκε για καιρό και επιτέλους βλέπει την πόρτα του σπιτιού του. Είναι χαρούμενος; Εκστατικός! Θέλει να προχωρήσει μπροστά; Μα φυσικά και θέλει! Επομένως το πρώτο μας συμπέρασμα είναι ότι το άτομο θέλει να προχωρά μπροστά στην ζωή του. Ακόμα και αν η γέννηση έγινε αργότερα μέσα στην μέρα και ο Ήλιος πέρασε στον Λέοντα η ψυχοσύνθεση του θα είναι ίδια: ένας εξαιρετικά ευτυχής Ήλιος.
Ο Ερμής είναι έτοιμος να αλλάξει ζώδιο. Θα περάσει από ένα Φλεγματικό ζώδιο (νερό) σε ένα Χολερικό (φωτιά). Αυτό υποδεικνύει μία εκ βάθρων αλλαγή στις προτεραιότητες του: ενώ για την ώρα παρακινείται από την επιθυμία, θα παρακινείται να δράσει και να δημιουργήσει – και περνά από ένα βουβό ζώδιο σε ένα με μέση φωνή. Αυτό που κάνει τον συγκεκριμένο Ερμή ακόμα πιο ενδιαφέροντα είναι ότι πράγματι τρέχει με ξέφρενη ταχύτητα: κάτι παραπάνω από 2 μοίρες την μέρα. Είναι γρήγορος και γίνεται πύρινος! Αυτό ανάμεσα σε άλλα πράγματα χαρακτηρίζει την δεξιοτεχνία του στην κιθάρα. Κάποιος θα μπορούσε να μπει στον πειρασμό να υποθέσει ότι η γέννηση συνέβη λίγο αργότερα με τον Ερμή να έχει μόλις περάσει στον Λέοντα : άγριος, πύρινος και γρήγορος! Αλλά, μπορούμε να αποφύγουμε τον πειρασμό να βγάζουμε συμπεράσματα και να κρατήσουμε μόνο το σημαντικό κομμάτι που είναι η ταχύτητα!
Η Σελήνη βρίσκεται σε χολερική φάση, σε ένα φλεγματικό ζώδιο: θέλει να δράσει και να δημιουργήσει αλλά καθώς βρίσκεται σε φλεγματικό ζώδιο, η δράση και δημιουργία πραγματώνεται μέσα από τις επιθυμίες – και οι επιθυμίες είναι σταθερές (Σκορπιός), άρα αυτή η Σελήνη είναι έντονα παρακινημένη επίσης.
Δεν είναι καθόλου έκπληξη που το πρώτο του άλμπουμ ως μέλος ενός ντουέτου που ονομαζόταν ‘Cacophony’, είχε τον τίτλο ‘Speed Metal Symphony’ (σε ελεύθερη μτφ. Ταχεία Μέταλ Συμφωνία) ή ότι το όνομα του πρώτου σόλο άλμπουμ του ήταν ‘Perpetual Burn’ (ελ. μτφ. αέναη πυρκαγιά) – μάλλον η Σελήνη του είχε κάποια σχέση με την επιλογή αυτή! Ωραία δοσμένη η περιγραφή ακόμα και μόνο από αυτούς τους λίγους παράγοντες του χάρτη. Και ανάμεσα στην μουσική και τις κιθάρες, ένας αληθινός αγωνιστής. Ο καλύτερος επίλογος για αυτή την σύντομη προσέγγιση του χάρτη είναι τα δικά του λόγια: ‘ Έχω Αμυοτροφική Πλευρική Σκλήρυνση. Έχει σακατέψει το σώμα και την ομιλία μου, αλλά όχι το μυαλό μου!’ Μόνο να υποκλιθεί μπορεί κάποιος μπροστά σε αυτή την ζωντανή έμπνευση. Τα σέβη μου Τζέϊσον! (1)
Τζάνγκο Ρεϊνχαρτ : ελάσσoντα λικνίσματα και καυτές κιθάρες
Ο επόμενος ήρωας έρχεται από μία άλλη εποχή και κουλτούρα, παρόλο που και αυτός ήταν ένας δεξιοτέχνης κιθαρίστας και μάλιστα ένας που στην πραγματικότητα εφηύρε ένα νέο στυλ παιξίματος: ο λόγος για τον Κύριο Ζαν ‘Τζάγκο’ Ρεϊνχαρτ, γνωστό σε όλους με το ψευδώνυμο ‘Τζάνγκο’, μία Ρομά λέξη που σημαίνει ‘Ξυπνώ’. Γεννήθηκε στις 23 Ιανουαρίου του 1910.
Υπάρχει ένας πλανήτης που τραβάει την προσοχή, στην κορυφή του χάρτη, σε τετράγωνο με τον άξονα Ωροσκόπου/Δύσεως: ο Κρόνος. Αυτό τον καθιστά το πρώτο εστιακό σημείο, καθώς είναι τοποθετημένος σε μία θέση κλειδί του χάρτη: βρίσκεται στο σημείο που θα έπρεπε να βρίσκεται το Μεσουράνημα. Καθώς το Μεσουράνημα συνδέεται με την καριέρα και φυσικά την δημόσια εικόνα μας, έχει να πει πολλά για τον τρόπο που ο Τζάνγκο παρουσιάζει τον εαυτό του στον κόσμο. Αυτός ο Κρόνος είναι επίσης σημαντικός γιατί κυβερνάει 3 πλανήτες, εκ των οποίων ένας είναι ο Ήλιος, με τον οποίο είναι ισχυρά δεμένοι καθώς βρίσκονται σε Αμοιβαία Υποδοχή, ενώ είναι και οι δύο αποδυναμωμένοι.
Αυτός ο Κρόνος είναι τοποθετημένος στον Κριό, το ζώδιο απέναντι από αυτό της έξαρσης του, άρα βρίσκεται στην πτώση του. Είναι ένας Κρόνος που έχει κάποιες δυσνόητες ιδέες για την φυσική του σύνδεση με τους περιορισμούς, κανόνες, όρια. Η δημόσια εικόνα του χαρακτηριζόταν από μία πλήρη αμέλεια των κανόνων. Ερχόταν και έφευγε όποτε ήθελε. Εμφανιζόταν στην σκηνή αργοπορημένος και την εγκατέλειπε ανάλογα με την διάθεση του. Κάποιοι έλεγαν ότι αν ήθελες να τον πετύχεις στην σκηνή θα έπρεπε πιθανόν να πας αφού είχε τελειώσει η παράσταση, ή να τον αναζητήσεις στην άλλη πλευρά του δρόμου. Και φυσικά, η καριέρα του ως καλλιτέχνη και συνθέτη σημαδεύτηκε από τον ιδιαίτερο τρόπο που έπαιζε καθώς και το αμίμητο ταλέντο του να αυτοσχεδιάζει καθώς και από μελωδίες που ήταν εκτός του συνηθισμένου ή των δημοφιλών ακουσμάτων.
Επίσης αυτός ο Κρόνος εξυψώνει τον Ήλιο, το ‘ Εγώ’ κομμάτι του. Επομένως μπορούμε με ασφάλεια να υποθέσουμε ότι δεν ήταν ο τύπος ανθρώπου που ακολουθεί αλλά ένας ηγέτης. Ήθελε τα πράγματα να γίνονται με τον δικό του τρόπο. Όπως αναφέρθηκε οι Κρόνος και Ήλιος είναι δεμένοι σε μία Αμοιβαία Υποδοχή, ενώ και οι δύο είναι αποδυναμωμένοι: αυτό είναι ένα σημαντικό κομμάτι της προσωπικότητας του και ένα σημείο που μεταξύ άλλων έπαιξε καθοριστικό ρόλο στον τρόπο που έζησε την ζωή του. Ο Ήλιος, είναι επίσης κυβερνήτης του 3ου οίκου του, του οίκου που δείχνει τον τρόπο που ζούμε την ζωή μας, τον προσωπικό μας νόμο. O τρόπος ζωής του ήταν σίγουρα έξω από τα συνηθισμένα.
Ο Δίας πλησιάζει να σχηματίσει αντίθεση με τον Κρόνο, κατά μήκος αυτού του ‘εικονικού’ άξονα IC/ Μεσουρανήματος. Ο Δίας κυβερνά τον 6ο και 10ο οίκο του χάρτη. Καθώς το ενδιαφέρον μας είναι η καριέρα και η προσωπικότητα του, μπορούμε να δούμε ακόμα μία φορά πως ο Κρόνος κυριαρχεί πάνω σε αυτό τον χάρτη.
Βρίσκουμε τον άλλο σημαντικό παίκτη, την Σελήνη, που σε αυτό τον χάρτη είναι επίσης και κυβερνήτης του Ωροσκόπου, στον Καρκίνο. Εξυψώνει τον Δία και βρίσκεται στην αδυναμία του Κρόνου. Στο πλαίσιο που έχει δημιουργηθεί επάνω, βρίσκουμε και πάλι μία ένδειξη για το πώς αισθάνεται για τους κοινωνικούς περιορισμούς, την λιτότητα και το γράμμα του νόμου, με τον τρόπο που συλλαμβάνονται σε αυτό τον χάρτη, που είναι με την μορφή ενός Κρόνου στον Κριό – και φυσικά για το πώς αισθάνεται ο Τζάνγκο για τα 7ου οίκου τύπου άτομα. Δεν τα συμπαθεί ιδιαίτερα! Συνεπώς, ένα κομμάτι του είναι ευτυχισμένο να εμπλέκεται με τους άλλους σε αυτό τον παράξενο τρόπο ζωής (Ήλιος σε ζώδιο Κρόνου κυρίου του 7ου οίκου) ενώ ένα άλλο δεν είναι καθόλου( κύριος του 1ου στην αδυναμία του Κρόνου). Η Σελήνη ακολούθως θα σχηματίσει τετράγωνο με αυτή την αντίθεση Δία/Κρόνου άρα είναι άμεσα εμπλεκόμενη στην δράση. Φυσικά θα αισθάνεται συχνά διχασμένος: ο πυρήνας της προσωπικότητας του και ο τρόπος με τον οποίο αυτός εκφράζεται. Αυτός είναι ένας λόγος που φαινόταν να είναι τόσο απρόβλεπτος. Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι όλα όσα αναφέρονται παραπάνω δουλεύουν πάνω σε ένα Φλεγματικό ταμπεραμέντο μπορούμε να πούμε, ιδιαίτερα απρόβλεπτος, παρακινούμενος από τις επιθυμίες, για το καλύτερο ή το χειρότερο.
Ωστόσο, τα παραπάνω δεν ήταν ο λόγος που διάλεξα τον χάρτη του για αυτό το άρθρο. Στην ηλικία των 18, ο Τζάνγκο είχε ένα σοβαρό ατύχημα: ξεκίνησε κατά λάθος μία φωτιά και ενώ ο ίδιος και η πρώτη γυναίκα του σώθηκαν, υπέστη σοβαρά εγκαύματα στο ένα του χέρι και πόδι. Δύο δάχτυλα παρέλυσαν όπως και το πόδι του. Ενώ οι γιατροί είπαν ότι δεν θα μπορούσε να περπατήσει ξανά κανονικά ή να παίξει την κιθάρα του ποτέ, σε λίγο περισσότερο από έναν χρόνο σκληρής προσπάθειας, κατάφερε να ξανακάνει και τα δύο! Αλλά και πάλι, ακόμα και αν αυτό το γεγονός δείχνει από μόνο του ένα σημάδι μιας μεγάλης ψυχής ή έστω ισχυρής θέλησης, το πιο εκπληκτικό σημείο σε αυτή την περίπτωση είναι ο τρόπος με τον οποίο ενσωμάτωσε αυτή την αδυναμία στην φύση του και την μετέτρεψε σε κάτι ωφέλιμο. Σε σήμα κατατεθέν του τρόπου που έπαιζε, τόσο αξιοσημείωτου που κανείς δεν κατάφερε να μιμηθεί από τότε.
Ο Ερμής, η καλλιτεχνική του δεξιότητα, βρίσκεται σε Αιματώδες ζώδιο (αέρας). Βρίσκεται σε άσχημη κατάσταση: Ανάδρομος και Καμένος από τον Ήλιο, ο οποίος είναι αποδυναμωμένος. Τα οποίο είναι ένα καλό μάθημα για τον σπουδαστή της αστρολογίας όταν αξιολογεί την φύση των πλανητών. Βλέπουμε πως αυτό το άτομο μετέτρεψε τις αδυναμίες σε μοναδικές ικανότητες, το οποίο υποδεικνύει ότι θα πρέπει να είμαστε αρκετά ελαστικοί στο τι θέλει να μας δείξει ο χάρτης και πιο σημαντικά ο ιδιοκτήτης του! Κάποιος θα μπορούσε και πάλι να μπει σε πειρασμό να διαβάσει σε αυτό το σημείο τα καμένα, αποδυναμωμένα δάχτυλα του: Ερμής τα δάχτυλα και Καμένα από τον Ήλιο. Αλλά πρέπει να έχουμε κατά νου ότι άσχετα με το τι δείχνει ο χάρτης, μπορεί ή όχι να εκφραστεί με κυριολεκτικό τρόπο, μπορεί να συμβεί ή όχι. Αν θέλουμε να ανακαλύψουμε αν κάτι πράγματι θα συμβεί είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε την δουλειά και να ελέγξουμε τις τεχνικές πρόβλεψης. Ως εκ τούτου, δεν έγιναν όλοι οι άνθρωποι με αυτή την θέση διάσημοι κιθαρίστες, δεν έκαψαν τα δάχτυλα τους και τελικά κανένας άλλος δεν ήταν ο υπέροχος, Κύριος Τζάνγκο.
Αυτό που μπορούμε να λάβουμε από την τοποθέτηση του Ερμή είναι καταρχάς ότι βρίσκεται σε ένα αέρινο, σταθερό ζώδιο: εξάσκηση, πειραματισμός, εξάσκηση και μετά, πιο πολύ εξάσκηση! Ανάδρομος και Καμένος, ένας ασυνήθιστος τρόπος παιξίματος – ο Ήλιος είναι το ‘Εγώ’ οπότε σίγουρα ένα από τα μελήματα του θα ήταν να ξεχωρίζει. Καθώς είναι Καμένος όλο το ‘Εγώ’ του περνάει μέσα από τον Ερμή. Αυτό το Εγώ (Ήλιος) ήδη ξεχωρίζει για τον μποέμικο, αντισυμβατικό τρόπο ζωής του. Κληρονομιά της τσιγγάνικης καταγωγής του, θα προτείνουν κάποιοι. Προσωπικά πιστεύω ότι θα ήταν αντισυμβατικός άσχετα με το ποια θα ήταν η καταγωγή του, γιατί το να είναι έξω από τα συνηθισμένα ήταν κομμάτι της φύσης του. Αλλά καθώς η καταγωγή του αποτελούσε ένα μεγάλο κομμάτι του προσωπικού του πλαισίου, μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι η φύση του πρέπει να ταίριαζε μέσα στον νομαδικό τρόπο ζωής.
Αυτός ο Ερμής ιδωμένος ως η καλλιτεχνική του δεξιότητα, ανατράφηκε και συνέλεξε ερεθίσματα από το περιβάλλον του. Δεν στάλθηκε σε ωδείο για να μάθει να παίζει ή να συνθέτει μουσική. Διδάχτηκε ακούγοντας και μιμούμενος τους μεγαλύτερους σε ηλικία μουσικούς. Διδάχτηκε να αυτοσχεδιάζει και να παίζει ελεύθερα. Διδάχτηκε να παίζει με ότι είχε στην διάθεση του και προσαρμόζοντας αυτά ώστε να εξυπηρετούν την μουσική του. Δεν έμαθε ποτέ πώς να γράφει ή να διαβάζει μουσική και ποτέ δεν ενδιαφέρθηκε να τα μάθει! Επομένως το δεύτερο σημαντικό σημείο για τον σπουδαστή της αστρολογίας είναι ότι πρέπει να αξιολογούμε την φύση των πραγμάτων μέσα στα πλαίσια της ζωής που εξετάζουμε.
Η Σελήνη είναι σε Χολερική Φάση (Φωτιά – δεύτερο τέταρτο) σε Φλεγματικό ζώδιο (Νερό): θέλει να δημιουργήσει και να δράσει μέσα στην επιθυμία. Θα την θεωρούσα μία Σελήνη με ισχυρά κίνητρα. Και καθώς είναι σε Παρορμητικό ζώδιο (Καρκίνος), είναι ορμητική. Αντιδρά και προσαρμόζεται γρήγορα στα περιβαλλοντικά ερεθίσματα. Αυτό κατά την άποψη μου αποτελεί μία καλή ένδειξη για το έμφυτο ταλέντο του, την ικανότητα να κυριαρχήσει γρήγορα στην τέχνη του, και να αυτοσχεδιάζει με επιτυχία. Σίγουρα η Σελήνη του ήταν μέλος του Καυτού Κλαμπ της Γαλλίας!
Και μια πολύ ωραία λεπτομέρεια για το τέλος: η Σελήνη, κυβερνήτης του 1ου , είναι ο πιο ανατολικός πλανήτης κοντά στην ανατέλλουσα περιοχή του χάρτη (Ωροσκόπος), δίνοντας μία παραστατική εικόνα κάποιου που μόλις ξύπνησε και στέκεται έτοιμος για δράση. Δεν αποτελεί λοιπόν έκπληξη που του δόθηκε το ψευδώνυμο Τζάνγκο, ‘Ξυπνώ’. Ένα όνομα που τόσο όμορφα, νομίζω, περιγράφει την ουσία αυτής της προσωπικότητας που τόσο εμπνέει, όπως και την τέχνη του. (2)
Μποέμικη ραψωδία: ‘Αξιοποίησε το περισσότερο από τα καλύτερα και το λιγότερο από τα χειρότερα.’ (R. L. Stevenson)
Πολύ – πολύ καιρό πριν, οι άνθρωποι αποφάσισαν να αποκηρύξουν τον νομαδικό τους τρόπο ζωής και να εγκατασταθούν σε μόνιμο τόπο διαμονής. Έχτισαν νέα κοινωνικά πρότυπα και συστήματα πεποιθήσεων, κανόνες και ίδρυσαν μεγάλες πόλεις. Όχι πια άλλα ζουζούνια στην σκηνή ή δύσοσμες καμήλες να καταστρέφουν ένα ιδανικό ηλιοβασίλεμα! Επιτέλους, ζεστό νερό, ηλεκτρισμός, διαδίκτυο και καλοί τρόποι στο φαγητό. Τέλος στις περιπλανήσεις εδώ και εκεί προσπαθώντας να βρουν φαγητό ή να ανταλλάξουν αγαθά. Πολύ σοφή κίνηση αν ρωτάτε εμένα – ή μάλλον τον Άρη μου στην Παρθένο! Ωστόσο, υπήρχε μία πολύ σοβαρή παρενέργεια για την οποία δεν τους προειδοποίησε κανείς…
Για να είναι κάποιος καθωσπρέπει νομάδας έπρεπε να ξέρει πολλά πράγματα προκειμένου να επιβιώσει: πώς να βρίσκει τον δρόμο του χρησιμοποιώντας τα Αστέρια για οδηγό, πώς να ανάψει μία φωτιά της προκοπής, πώς να βρει φαγητό. Πώς να αντιμετωπίζει δύστροπες καμήλες ή τρελά άλογα, ή ακόμα χειρότερα, πώς να αντιμετωπίσει επικίνδυνα ζώα που βλέπουν τους ανθρώπους ως μεσημεριανό γεύμα. Να προβλέπει τον καιρό διαβάζοντας τα σημάδια της φύσης και πώς να εντοπίζει νερό. Ζητώ συγγνώμη που καταστρέφω τις αντιλήψεις του αγαπητού (ρομαντικού) αναγνώστη για την νομαδική ζωή, φυσικά. Ήταν πράγματι μία δύσκολη, επικίνδυνη και λιτή ζωή.
Αυτός ο τρόπος ζωής όμως, προίκισε τους νομάδες προγόνους μας με ένα σημαντικό πλεονέκτημα σε σχέση με εμάς, τους τακτοποιημένους γιους και κόρες τους. Γνώριζαν πώς να προσαρμόζονται σε κάθε περιβάλλον μέσα στο οποίο χρειαζόταν να ζήσουν και να αξιοποιούν στο έπακρο από ότι ήταν διαθέσιμο. ‘Η αξιοποίηση αυτού που είναι διαθέσιμου’ ήταν ουσιώδης για την επιβίωση τους. Αυτό που άλλαξε είναι το πλαίσιο – δεν είναι πλέον συνεχώς μεταβαλλόμενο, έχει κάποια σταθερά σημεία, ένα σημείο αναφοράς, ένα σπίτι και μία δομή. Εφόσον το περιβάλλον ‘καταστάλαξε’, οι άνθρωποι θεώρησαν ότι δεν ήταν πλέον απαραίτητο να προσαρμόζονται σε διαφορετικά περιβάλλοντα, γιατί τώρα ήταν σε θέση να δημιουργούν ένα περιβάλλον που τους ταιριάζει και να εμμένουν σε αυτό. Το πρόβλημα είναι ότι η προσαρμογή είναι ουσιώδης και για την δική μας επιβίωση άσχετα με το πόσο σταθεροί έχουμε γίνει εμείς ή το πλαίσιο μας. Κι αυτό διότι, ενώ το περιβάλλον μπορεί να δημιουργηθεί ή να ελεγχθεί ως ένα βαθμό, είναι αδύνατο να ελέγξουμε την ζωή.
Αυτοί οι δύο χάρτες που επέλεξα να διερευνήσω εν συντομία εδώ, επιλέχτηκαν ως δύο καλά παραδείγματα της αξιοποίησης στο έπακρο αυτού που είναι διαθέσιμου. Που είναι ίσως ο τρόπος να αντιμετωπίζουμε την αστρολογία και συνεπώς την προσωπική μας ιστορία, άσχετα με το εάν μας αρέσει το σενάριο ή όχι. Κάποιοι προορίζονται να ζήσουν ένα σενάριο Επιστημονικής Φαντασίας ενώ θα προτιμούσαν να ζήσουν μία Κωμωδία. Όπως και ο νομάδας που έπρεπε να ζει στην έρημο για παράδειγμα – είμαι σίγουρη ότι θα προτιμούσε να ζει σε ένα θέρετρο διακοπών με ιαματικά λουτρά, αλλά ήταν στην έρημο! Αντί να ζει στην ψευδαίσθηση ότι θα μετατρέψει την έρημο σε θέρετρο διακοπών, βρήκε τρόπους να αξιοποιήσει όσα είχε να του προσφέρει η έρημος. Όχι πολλά για το ανεκπαίδευτο, απρόθυμο μάτι, αλλά τόσα πολλά θαυμαστά και μοναδικά πράγματα για το μάτι που είναι πράγματι πρόθυμο να δει. Αυτό θεωρώ ότι είναι η Τέχνη του να ζεις.
(1) Jason Becker, ‘Not dead yet’ movie trailer: Jason Becker Movie : Not Dead Yet
(2) Django Reinhardt: Minor Swing – Django Reinhardt Stéphane Grappelli – YouTube
Jason Becker – Wikipedia, the free encyclopedia
Django Reinhardt – Wikipedia, the free encyclopedia