Η ωριαία είναι ένας ιδιαίτερος κλάδος της αστρολογίας, που με την χρήση πολλών και πολύπλοκων κανόνων που απαιτούν πολύχρονη μελέτη και εμπειρία, μπορεί να απαντήσει με ακρίβεια σε μια ερώτηση που υποβάλλει κάποιος σε μια δεδομένη χρονική στιγμή. Υπάρχουν τρεις βασικές προσεγγίσεις σήμερα στην ωριαία αστρολογία.
Η πρώτη προσέγγιση είναι η αυτούσια εφαρμογή της παραδοσιακής ωριαίας, όπως αυτή αναπτύχθηκε από τους αστρολόγους της αρχαιότητας και του μεσαίωνα και παραδόθηκε σε μας μέσα από τα γραπτά τους που σώθηκαν αλλά και μέσα από τις εργασίες κατοπινών αστρολόγων που μελέτησαν το έργο τους, όπως ο William Lilly (17ος αιώνας).
Η δεύτερη προσέγγιση βασίζεται και πάλι στην παραδοσιακή ωριαία αλλά με κάποιες διαφοροποιήσεις στις τεχνικές και τους κανόνες της, όπως είναι η χρήση και των εξωκρόνιων πλανητών, που ανακαλύφθηκαν μετά από την εποχή των παραδοσιακών αστρολόγων, η χρήση σύγχρονων συστημάτων οικοθεσίας και όχι η αποκλειστική χρήση του συστήματος Regiomontanus κ.ά.
Η τρίτη προσέγγιση εκφράζεται από αστρολόγους που τηρούν μια στάση σκεπτικισμού προς την ωριαία αστρολογία, όχι τόσο ως προς την ικανότητά της να δίνει απαντήσεις σε συγκεκριμένα ερωτήματα αλλά ως προς την φιλοσοφία που υποδηλώνει. Η σύγχρονη αστρολογία, ιδιαίτερα από τον Καρλ Γιουνγκ και μετά, δίνει μεγάλη έμφαση στο θέμα της ελευθερίας της βούλησης που έρχεται σε αντίθεση με τον φαταλιστικό και μηχανιστικό χαρακτήρα της ωριαίας.
Όταν, λοιπόν, υποβάλλει κάποιος μια ερώτηση και η αστρολογία απαντά τι πρόκειται να γίνει, καλλιεργείται η έννοια του προδιαγραμμένου μέλλοντος και πεπρωμένου και υποβαθμίζεται η προσωπική επιλογή και ευθύνη. Πώς αλλιώς όμως μπορεί να χρησιμοποιηθεί η ωριαία ώστε να γίνει κι αυτή ένα εργαλείο προσωπικής ανάπτυξης και να μην ικανοποιεί απλώς την ανησυχία κάποιου για το τι πρόκειται να συμβεί στο άμεσο μέλλον;
Ο ωριαίος αυτός χάρτης καταστρώθηκε με σύστημα οικοθεσίας Placidus και θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε στο ερώτημα με την δεύτερη προσέγγιση, της διαφοροποιημένης εκδοχής της παραδοσιακής ωριαίας αστρολογίας.
Η γυναίκα που υπέβαλε το ερώτημα είναι παντρεμένη εδώ και πολλά χρόνια, με δύο παιδιά. Δύο μήνες περίπου πριν την ερώτηση δημιούργησε για πρώτη φορά μια εξωσυζυγική σχέση. Το βράδυ πριν την κατάστρωση του χάρτη, η σύζυγος του εραστή της ανακάλυψε στο κινητό του τα ερωτικά μηνύματα που μόλις είχαν ανταλλάξει. Το επόμενο πρωί η σύζυγός του μίλησε στους γονείς του εραστή και απείλησε μέσω του αριθμού του κινητού της γυναίκας αυτής να ανακαλύψει ποια είναι. Αυτός ειδοποίησε την γυναίκα για το τι είχε συμβεί ώστε να μην απαντά στο κινητό της σε κλήσεις από άγνωστους αριθμούς. Η γυναίκα φυσικά αναστατώθηκε και η ερώτησή της είναι: «Θα το μάθει ο άντρας μου;»
Τοποθετούμε την γυναίκα που υπέβαλε την ερώτηση στον ωροσκόπο, τον εραστή της στον 5ο οίκο του ωριαίου και τον σύζυγο στον 7ο οίκο. Ο ωροσκόπος είναι στην Παρθένο και ο κυβερνήτης της, ο Ερμής, βρίσκεται στον Καρκίνο, στο 10ο σπίτι και καμένος από τον Ήλιο. Αυτό δείχνει την δύσκολη θέση στην οποία βρίσκεται, την αναστάτωσή της και τον φόβο της μήπως αποκαλυφθεί (10ος οίκος) αυτό που έκρυβε (καμένος κυβερνήτης) ανατρέποντας την οικογενειακή της κατάσταση (Καρκίνος).
Ο Κρόνος, κυβερνήτης του εραστή, βρίσκεται στο 12ο του ωριαίου (κρυφή σχέση) και στον 8ο παράγωγο οίκο του, τοποθετήσεις που δείχνουν την δύσκολη κατάσταση στην οποία βρέθηκε.
Η Σελήνη, επίσης σημειοδότης της γυναίκας, βρίσκεται στους Ιχθείς (σε κατάσταση σύγχυσης και στενοχώριας), στον 6ο οίκο και πρόκειται να κάνει τρίγωνο με τον κυβερνήτη του ωροσκόπου, τον Ερμή. Πριν προλάβει όμως να κάνει με ακρίβεια το τρίγωνο, η Σελήνη θα κάνει αντίθεση με τον Κρόνο. Αυτό κανονικά εμποδίζει την θετική έκβαση του ερωτήματος, συνήθως λόγω της δυσμενούς μεσολάβησης ενός τρίτου προσώπου. Ο Κρόνος όμως είναι ο κυβερνήτης του εραστή ο οποίος δεν επιθυμεί να αποκαλύψει τίποτε. Ακόμα, η Σελήνη είναι κυβερνήτης του Ερμή, αφού αυτός βρίσκεται στο ζώδιό της, πράγμα που κάνει το τρίγωνο αυτό πιο δυνατό.
Παράλληλα, ο Ερμής πρόκειται να κάνει εξάγωνο με τον ωροσκόπο και τρίγωνο με τον Ουρανό στο 7ο, επομένως σημειοδότη του συζύγου της. Επίσης, επειδή το ερώτημα αφορά τον σύζυγο, δηλαδή αν αυτός θα το μάθει, είναι σημαντική η κατάσταση του 7ου οίκου. Ο Δίας κι ο Ποσειδώνας, κυβερνήτες του συζύγου, βρίσκονται στο 5ο σπίτι του ωριαίου και τον 11ο παράγωγο οίκο του, χωρίς καμιά αρνητική όψη. Επομένως δεν παίρνει καμιά είδηση που να τον αναστατώσει. Αντίθετα, θα κάνει αργότερα ένα τρίγωνο με την Αφροδίτη, κυβερνήτη του 3ου (ειδήσεις) παράγωγου οίκου του.
Έτσι, η απάντηση που δόθηκε στην γυναίκα αυτή είναι ότι θα χωρίσει από τον εραστή της (Σελήνη αντίθεση με Κρόνο, κυβερνήτη του 5ου) αλλά ο σύζυγός της δεν θα το μάθει. Κι αυτό έγινε, απομακρύνθηκε αμέσως από τον άντρα αυτό και η σύζυγός του τελικά δεν επιδίωξε να μάθει ποια είναι.
Σ’ αυτή την ερώτηση ακριβώς προσπαθεί να απαντήσει η τρίτη προσέγγιση. Ας προσπαθήσουμε, χρησιμοποιώντας την μοναδικότητα της στιγμής που αποτυπώνει το ωριαίο, να διερευνήσουμε τις πραγματικές ανησυχίες της γυναίκας αυτής και την πραγματική κατάσταση πίσω από την ερώτησή της. Αντί να δώσουμε το κέντρο βάρους στην απάντηση ας προσπαθήσουμε να εξερευνήσουμε το εσωτερικό υπόβαθρο μέσα στο οποίο γεννήθηκε η ανάγκη να θέσει αυτή την ερώτηση.
Αν αφήσουμε στην άκρη για λίγο όλους τους αυστηρούς και πολύπλοκους κανόνες της ωριαίας, δεν μπορεί να μην τραβήξει την προσοχή μας σ’ αυτό τον χάρτη η αντίφαση ανάμεσα στον Ήλιο στον Καρκίνο σε τρίγωνο με την Σελήνη και τον Ουρανό που δεσπόζει ακριβώς πάνω στην ακμή του 7ου. Ο Ήλιος στον Καρκίνο σε τρίγωνο με την Σελήνη θέλει ασφάλεια και σταθερότητα μέσα στην θαλπωρή της οικογένειας ενώ ο Ουρανός στους Ιχθείς (διλήμματα και ανικανοποίητο) πάνω στην ακμή του 7ου επιζητεί άμεσα ριζικές αλλαγές, απομάκρυνση από την ρουτίνα και καινούρια ερεθίσματα.
Ο Ήλιος στο 10ο σπίτι δείχνει ένα σύζυγο προσανατολισμένο στην καριέρα του. Ο κυβερνήτης της, ο Ερμής, σε σύνοδο με τον Ήλιο, δείχνει ότι η γυναίκα αυτή ζει στην σκιά του, παρόλο που την αγαπά και την νοιάζεται (ο Ερμής είναι κυβερνήτης του 7ου παράγωγου οίκου του). Παράλληλα, ο Ουρανός στο 7ο δείχνει ότι ο σύζυγος διεκδικεί μεγάλη ανεξαρτησία για να επιδιώκει τα προσωπικά του ενδιαφέροντα.
Το ίδιο δείχνει και ο Ποσειδώνας, κυβερνήτης του 7ου, σε σύνοδο με τον Δία στον Υδροχόο και στο 5ο σπίτι (ο σύζυγος της κάνει καλλιτεχνικό επάγγελμα) και στον 11ο παράγωγο οίκο του (στόχοι). Επιθυμεί την οικογένεια ως βάση (Ήλιος στον Καρκίνο) αλλά σε πρώτο πλάνο βρίσκονται οι προσωπικές του επιδιώξεις.
Από την άλλη, η Σελήνη μας δείχνει ότι ενώ η γυναίκα αυτή επιθυμεί την διατήρηση της οικογένειάς της (τρίγωνο με Ήλιο στον Καρκίνο), οι ευθύνες και η ρουτίνα της καθημερινότητας (6ος οίκος) που προκύπτουν από τον συζυγικό της ρόλο (Σελήνη) νιώθει ότι την κουράζουν, την απομυζούν και την περιορίζουν (αντίθεση με Κρόνο) και ίσως ότι δεν της επιτρέπουν να εκπληρώσει κρυφά της όνειρα (Κρόνος στο 12ο).
Ο ωροσκόπος στην Παρθένο, λοιπόν, και η Σελήνη στο 6ο σπίτι προβάλλουν ως σημαντικό θέμα τις ευθύνες, την ρουτίνα και την καθημερινότητα από τα οποία επιθυμεί να δραπετεύσει (Σελήνη στους Ιχθείς) ενώ ο Ουρανός στο 7ο δείχνει τις αλλαγές που αισθάνεται την ανάγκη να φέρει στην ζωή της. Ακόμα, η αντίθεση της Σελήνης με τον Κρόνο μπορεί να δείξει απαιτητικό, περιοριστικό ή αυταρχικό σύζυγο, πράγμα που δείχνει και η σύνοδος του Ήλιου με τον Ερμή της.
Ταυτόχρονα, η Σελήνη κάνει τετράγωνο με την Αφροδίτη στους Διδύμους. Η ζωή της ως σύζυγος έρχεται σε σύγκρουση με τις ανάγκες της ως γυναίκα. Ως γυναίκα χρειάζεται περισσότερη περιπέτεια και ανανέωση (Αφροδίτη στους Διδύμους), περισσότερο πάθος και αναγνώριση της θηλυκότητάς της (Αφροδίτη σε σύνοδο με τον Άρη). Ο διαχωρισμός αυτός ακριβώς του ρόλου της ως συζύγου από τον ρόλο της ως γυναίκα και ερωμένη την ώθησε στην εξωσυζυγική σχέση.
Επίσης, ο Άρης, που βρίσκεται ακόμα στην ανοχή τετραγώνου με τον Ποσειδώνα και τον Δία, μαρτυρεί κι αυτός την σύγκρουση των δικών της αναγκών και επιθυμιών μ’ αυτές του συζύγου της.
Με την Σελήνη στους Ιχθείς σε αντίθεση με τον Κρόνο στο 12ο ίσως να μην συζήτησε ποτέ πραγματικά αυτά τα προβλήματά της και το πώς νιώθει μέσα στον γάμο αυτό με τον άντρα της. Ο Ιχθύς κι ο 12ος συνήθως μας κάνουν ή να μην συνειδητοποιούμε κι εμείς καλά τι μας ενοχλεί ή να σπρώχνουμε τα προβλήματα κάτω από το χαλί και να οδηγούμαστε σε εξίσου κρυφές λύσεις.
Με τις συνειδητοποιήσεις αυτές τι θα αποφασίσει να κάνει αυτή η γυναίκα; Θα διατηρήσει την κατάσταση στον γάμο της ως έχει και θα βρίσκεται ήδη σε αναζήτηση του επόμενου εραστή; Θα προσπαθήσει να λύσει τα προβλήματα μέσα στον γάμο της; Θα εγκαταλείψει τον γάμο της και θα κινήσει για μια καινούρια αρχή;
Όλες αυτές οι προοπτικές είναι ανοιχτές μέσα σ’ αυτό τον ωριαίο χάρτη. Φυσικά όμως η απόφαση δεν είναι δική μας, είναι δική της. Ο καθένας από μας διαμορφώνει την ζωή του με τις επιλογές και τις αποφάσεις του και η ευθύνη βαραίνει αποκλειστικά τον καθένα από μας.
Η απάντηση στο ερώτημά της μπορεί να ανακούφισε την γυναίκα αυτή από το άμεσο άγχος της αλλά σίγουρα η απάντηση από μόνη της δεν βοήθησε να εντοπιστεί και να συνειδητοποιηθεί το ίδιο το πρόβλημα. Φαίνεται όμως ότι η ωριαία θα μπορούσε να ξεδιπλώσει το βαθύτερο τοπίο του νου μας μέσα από το οποίο αποκτά μεγαλύτερο νόημα η ερώτηση.
Φυσικά αν η ερώτηση είναι «Πού είναι τα κλειδιά μου;» δεν χρειάζεται και μεγάλη ανάλυση εκτός ίσως από το να τα βρούμε. Όμως η ωριαία αστρολογία μπορεί να έχει διαστάσεις και δυνατότητες που δεν έχουμε ακόμα διερευνήσει. Μπορεί να έχει εφαρμογές και χρησιμότητες που δεν έχουμε ακόμα εξερευνήσει. Αν ξεφύγουμε λίγο από την αυστηρότητα των κανόνων και κρατήσουμε το μυαλό μας ανοιχτό και καθαρό ίσως ξεκινήσουμε ένα ακόμα θαυμαστό ταξίδι ανακαλύψεων μέσα στην συμβολική γλώσσα του σύμπαντος και της ανθρώπινης ψυχής.