Μελετώντας το ζωδιακό, ανακαλύπτει πολλές φορές κανείς μοτίβα συμπεριφοράς, που συνεχώς επαναλαμβάνονται. Τα μοτίβα αυτά ταιριάζουν σε μορφές πραγματικές ή εικονικές που έχουμε συναντήσει σε διάφορους τομείς της ζωής, στη μυθολογία, τον κινηματογράφο, τα βιβλία. Διαλέγοντας μία συμβολική φιγούρα ο αστρολόγος έχει τη δυνατότητα να περιγράψει με άμεσο τρόπο τα μοτίβα συμπεριφοράς που περιέχουν μέσα τους τα ζώδια.
Με πιο απλά λόγια κάθε ζώδιο θέλει να γίνει κάτι στη ζωή του. Ονειρεύεται τον εαυτό του σε μία συγκεκριμένη κατάσταση και αυτή την κατάσταση προσπαθεί να επιτύχει. Αυτός είναι ο προσωπικός Μύθος του κάθε ζωδίου. Ένας Μύθος που καθοδηγεί το ζώδιο υποσυνείδητα και βοηθά και τους υπόλοιπους από μας να κατανοήσουμε τη συμπεριφορά του. Τι θα λέγατε λοιπόν να δούμε αναλυτικά το Μύθο του κάθε ζωδίου;
Στο άρθρο που ακολουθεί παρουσιάζεται μία απόδοση των προσωπικών Μύθοι των δώδεκα ζωδίων. Βασιζόμενοι σε δουλειά αστρολόγων – όπως η Λιζ Γκριν – που έχουν αναλύσει τα ζώδια ψυχολογικά, επιλέξαμε κάποιους μύθους με προσοχή, άλλους για τη διαχρονικότητα τους και άλλους γιατί είναι πιο κοντά στις παραστάσεις της εποχής μας. Σαν αναγνώστες, καλείστε να αναγνωρίσετε το δικό σας προσωπικό Μύθο, καθώς και αυτόν του συντρόφου σας και των ανθρώπων που σας ενδιαφέρουν.
Ζυγός – Ο αριστοκράτης της αυλής του Λουδοβίκου του 14ου
Ο Ζυγός είναι ο άνθρωπος που προσέχει πολύ την εμφάνιση του. Αισθάνεται ότι κυκλοφορεί σε μία βασιλική αυλή, που όλοι τον κοιτούν και τον εξετάζουν. Πιστεύει ότι πρέπει να είναι πάντα σωστός και τυπικός, να μην τσακώνεται και να μιλά και να φέρεται συγκαταβατικά προς τους άλλους. Του αρέσει να ζει σε καλαίσθητους χώρους, να εργάζεται σε γραφεία διακοσμημένα με υψηλό γούστο, να βγαίνει στα πιο καλά εστιατόρια, να αγοράζει τα πιο σύγχρονα γκάτζετ. Βρίσκεται πάντα μέσα στις πιο μοδάτες παρέες και απολαμβάνει το στυλ και την ομορφιά σαν ένα αυτοσκοπό.
Στις σχέσεις, όταν βλέπει ότι έχει επιτευχθεί μία συγκεκριμένη ισορροπία, αποφεύγει να τη διαταράξει. Αποφεύγει τις ακραίες συναισθηματικές αντιδράσεις, τις φωνές και τα ξεσπάσματα. Προτιμά να μένει μακριά από τις αντιθέσεις και να διατηρεί τα πάντα γύρω του ήρεμα, ευχάριστα και αρμονικά.
Μία παραλλαγή του μύθου του Ζυγού είναι η Σκάρλετ Ο’ Χάρα.. Η Σκάρλετ έχει μεγαλώσει μέσα στο στυλ. Είναι καλομαθημένη, αλλά βαριέται. Προσπαθεί να τραβήξει την προσοχή με διάφορα μέσα. Αλλάζει τους εραστές της, προκαλεί αντιζηλίες και διασκεδάζει όταν βλέπει ανθρώπους σε δύσκολη θέση. Μέσα από την πρόκληση αισθάνεται ότι είναι αρεστή. Στο τέλος όμως καταλήγει πάντα δυστυχισμένη.
Σκορπιός – Ο μύθος της Μάτα Χάρι
Ο Σκορπιός νιώθει ευχαρίστηση όταν αποκαλύπτει μυστικά. Όταν κάνει σχέσεις παράφορες, επικίνδυνες, καταστροφικές. Η καταστροφή τον ελκύει κι ο κίνδυνος τον ερεθίζει. Τριγυρίζει στα νυκτερινά στέκια γεμάτος μυστήριο. Μαγνητίζει τους επίδοξους εραστές του, αλλά τους προκαλεί και φόβο, καθώς αντιμετωπίζουν το άγνωστο. Κινείται με χάρη φιδιού που σε μαγνητίζει πριν σου επιτεθεί.
Οι γύρω του δε μένουν ποτέ σε ησυχία. Κάτι κάνει πάντα, κάτι ανακατεύει, για να δημιουργεί καταστάσεις. Ζει σε ένα κόσμο αδίστακτο, που παραμονεύει, επιτίθεται και δολοφονεί. Δεν τρομάζει όμως. Ευχαριστιέται την ένταση και τις δολοπλοκίες. Παίζει με τις μεγάλες δυνάμεις, κινείται σε διπλά ταμπλό, χειρίζεται τις έριδες και νιώθει την ένταση της στιγμής και την κρισιμότητα των αποφάσεων.
Ο Σκορπιού απεικονίζεται επίσης και στη μορφή της συγγραφέως Βιρτζίνια Γουλφ. Η Βιρτζίνια είναι η καταθλιπτική συγγραφέας, που, ενώ το αίμα της βράζει, αργοπεθαίνει σε ένα μικροαστικό γάμο. Η καταπίεση την οδηγεί στην αυτοκτονία, αφού όμως πρώτα έχει καταστρέψει και τους άλλους γύρω της. Υπονομεύει τον ανδρισμό του άντρα της και στρέφει τα παιδιά της εναντίον του. Στρέφει το κεντρί της απέναντι στους ίδιους τους αγαπημένους της και μετά αυτοκτονεί και η ίδια.
Τοξότης – Ο ερωτιάρης πατέρας των θεών Δίας
Ο Δίας είναι ένας ο πιο άπιστος θεός των αρχαίων Ελλήνων. Ζει μία ζωή γεμάτη προκλήσεις, διασκέδαση και ερωτισμό και επιπλέον χωρίς καμία δέσμευση.. Εμφανίζεται μεγαλοπρεπής στις συγκεντρώσεις των θεών, δήθεν σα θεματοφύλακας των νόμων του βασιλείου. Μεταξύ τους όλοι οι θεοί ξέρουν όμως για τα παραστρατήματα του.
Ο Τοξότης κινείται κι αυτός σαν άριστος ηθοποιός. Διατηρεί εξωτερικά την άψογη κοινωνική του εικόνα, αλλά, όταν δεν τον βλέπουν, κυνηγάει με κάθε ευκαιρία την ερωτική του ευχαρίστηση. Τον ελκύει ιδιαίτερα το ξένο και δεν αφήνει καμία ευκαιρία να πάει χαμένη. Δραστηριοποιείται κοινωνικά και δείχνει ευγενής. Μιλάει σε όλους με ύφος δασκάλου και διευθυντή, όλοι όμως ξέρουν λίγο πολύ ότι πίσω από αυτήν την εικόνα κρύβεται ένας πονηρός ερωτιάρης.
Ένα άλλο σύμβολο του Τοξότη είναι κι ο Κένταυρος Χείρων. Ο Χείρων συμβολίζει τον Τοξότη, που έχει φτάσει σε μεγάλη ηλικία. Οι εμπειρίες έχουν βαρύνει πάνω του και του έχουν δώσει μεγάλη σοφία. Το σώμα του υποφέρει από χρόνιες αρρώστιες για πράγματα που είχε κάνει στα νιάτα του. Έχοντας μεγαλώσει, αντιμετωπίζει τους άλλους σαν να ήταν παιδιά του. Αυτά καλείται να τα διδάξει για το πώς πρέπει να ζουν από δω και πέρα τη ζωή τους.
Αιγόκερως – Ο πολιτικός που αλλάζει τη χώρα
Σκοπός του Αιγόκερω είναι να οργανώνει. Αναδιατάσσει το περιβάλλον, διαφοροποιεί τους ανθρώπους και εξετάζει τις δομές των πραγμάτων. Βασιζόμενος στη σκληρή δουλειά, αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για να βελτιώσει τα πράγματα και να τα αφήσει σε καλύτερη κατάσταση από ό,τι τα βρήκε.
Ο Αιγόκερως δεν περιμένει βοήθεια από κανένα. Στηρίζεται στον εαυτό του, τη θέληση του και τη γνώση που έχει αποκομίσει από τη ζωή. Δε βασίζεται σε θεωρίες αλλά στην εμπειρία της ζωής. Δε βιάζεται ούτε είναι υπερβολικά ενθουσιώδης. Προγραμματίζει προσεκτικά και περιμένει πάντα την κατάλληλη στιγμή.
Είναι και ιδεαλιστής και ρεαλιστής. Από τη μια θέλει να αλλάξει τον κόσμο κι από την άλλη ξέρει ότι αυτά τα πράγματα δε γίνονται με λόγια. Γι’ αυτό διαλέγει προσεκτικά τις κινήσεις που πρόκειται να κάνει. Χρησιμοποιεί τους κανόνες όσο χρειάζεται για να μην τον πιέζουν οι κοινωνικές απαιτήσεις. Συναλλάσσεται με τους άλλους και μέσα από αυτή τη συναλλαγή κερδίζει χρόνο για την επίτευξη του ατομικού του στόχου. Στο τέλος επιτυγχάνει το στόχο του και αλλάζει την κοινωνία.
Υδροχόος – Ο αφοσιωμένος επιστήμονας
Ο Υδροχόος ονειρεύεται να αποκτήσει την κρυμμένη γνώση της φύσης. Σαν τον πυρηνικό επιστήμονααφοσιώνεται χρόνια και χρόνια στη μελέτη της επιστήμης, μέχρι να ανακαλύψει μία μικρή λεπτομέρειες που αλλάζει τη ζωή όλου του κόσμου. Η γνώση που επιδιώκει ο Υδροχόος θυμίζει λίγο το κουτί της Πανδώρας. Στο κουτί αυτό περιέχεται όλη τη γνώση του κόσμου. Αν τολμήσει και το ανοίξει κανείς όμως, θα εξαπολύσει καταστροφικές ασθένειες σε όλο τον κόσμο.
Ο Υδροχόος βάζει την προσωπική του ζωή μετά από το έργο του. Η προσωπική του ζωή δεν είναι και τόσο ιδανική. Η σύζυγος τον περιμένει για χρόνια να γυρίσει στο σπίτι του. Εκείνος όμως είναι πιστός στο έργο του και δεν παρασύρεται από το συναίσθημα. Προέχει το καθήκον του προς την ανθρωπότητα.
Ο Υδροχόος έχει στο νου του ένα σκοπό και ξεχνά την ανθρώπινη διάσταση της ζωής. Η αλήθεια του δε γίνεται ποτέ πραγματικά αντικειμενική. Γιατί δεν τη νιώθει κανένας. Είναι απλά μία φράση, ένα συμπέρασμα. Έτσι, ο Υδροχόος αποξενώνεται από όσους θέλουν τη ζωή τους να τη ζουν σαν κανονικοί άνθρωποι. Με έρωτες, μίση, πάθη και εγωισμούς. Με ακρότητες και λάθη.
Ιχθύς – Η παρεξηγημένη μεγαλοφυία
Δουλειά του Ιχθύ είναι να συλλαμβάνει ιδέες. Πρωτότυπες ιδέες – οι περισσότερες από αυτές όμως δυστυχώς ανεφάρμοστες. Ο ίδιος δεν απελπίζεται. Προτιμά να ονειρεύεται παρά να ασχολείται με τα καθημερινά ζητήματα. Αυτά είναι πράγματα τετριμμένα και το μόνο που καταφέρνουν είναι να του κλέβουν τον πολύτιμο χρόνο του.
Στις καταστάσεις ο Ιχθύς αποφεύγει να εμπλέκεται. Δεν ξεχωρίζει από τους γύρω, δεν παίρνει θέση, δεν τοποθετείται. Μαζί του κανείς δεν ξέρει αν αυτό που κάνει είναι καλό ή κακό. Ακόμα κι αν εξωθήσει κανείς τα πράγματα εκείνος δεν αντιδρά. Σαν τον χαμαιλέοντα μένει καλυμμένος στην ασφάλεια της ανωνυμίας του και δεν παίρνει ποτέ επίσημη θέση.
Ο Ιχθύς εκφράζεται επίσης κι από το σύμβολο της γοργόνας. Η γοργόνα είναι μισή άνθρωπος και μισή νερό. Από τη μέση και πάνω δείχνει άνθρωπος κι έτσι δείχνει συνήθως στους άλλους. Από τη μέση και κάτω όμως είναι ψάρι και προέρχεται από τα βάθη του απέραντου ωκεανού. Μισή άνθρωπος και μισή ψάρι η μικρή γοργόνα δυσκολεύεται κι η ίδια να διαχωρίσει τα δύο μέρη της πόσο μάλλον που δυσκολεύει και τους άλλους να την καταλάβουν.
Επίλογος
Η δεξαμενή των συμβόλων της μυθιστορίας είναι απέραντη και αχανής. Τα σύμβολα που μπορεί να διαλέξει κανείς για κάθε ζώδιο αμέτρητα. Καμιά φορά μία εικόνα μιλά όσο χίλιες λέξεις. Κι έχοντας στο νου μας τις συμβολικές εικόνες του κάθε ζωδίου, μπορούμε καμιά φορά να κατανοήσουμε καλύτερα τη συμπεριφορά του, παρά αν αναφέραμε τις χίλιες μύριες ιδιότητες του.
Βασίλης Παπαδολιάς