Φρίντα…
Αυτό το μήνα, έχουμε ακριβώς 98 χρόνια από την γέννηση της σημαντικής Μεξικανής ζωγράφου, Φρίντα Κάλο. Ένα άτομο που η ζωή του στιγματίστηκε από έντονες καταστάσεις, πόνο και ταλαιπωρίες.
Κόρη ενός διάσημου Γερμανού φωτογράφου και μίας Ινδιάνας Μεξικανής, ήταν το έβδομο από τα οκτώ παιδιά τους. Με τον πατέρα διατηρούσε μία όμορφη επικοινωνία, καθώς ήταν ένα ελεύθερο πνεύμα και την μύησε στην τέχνη και στην αρχαιολογία. Η μητέρα της, αντίθετα, ήταν ένα άτομο που δεν την κατανοούσε, λόγω της περιορισμένης της μόρφωσης και την θρησκοληψίας της. Μεγάλωσε σαν ένα αγοροκόριτσο, δυναμικό και ελεύθερο.
Αλλά η ζωή δεν επιφύλασσε στην μικρή Φρίντα, παρά ένα δρόμο γεμάτο αγκάθια…
Στα έξι της έπαθε πολυομελίτιδα κι ένα της πόδι έμεινε πιο αδύναμο από το άλλο. Με την θέλησή της και την άθληση, βελτιώθηκε αρκετά. Στα 14, άριστη μαθήτρια, μπήκε σε ένα από τα καλύτερα σχολεία και στόχευε να σπουδάσει γιατρός. Ένα πρωινό, όταν ήταν 16 ετών, καθώς πήγαινε με το λεωφορείο στο σχολείο, συνέβη ένα τραγικό δυστύχημα. Το λεωφορείο συνετρίβη σε μία σύγκρουση, πάνω σε ένα τοίχο. Η Φρίντα βγήκε από το δυστύχημα αυτό, διαλυμένη κυριολεκτικά. Η σπονδυλική της στήλη και η λεκάνη της είχαν σπάσει σε τρία σημεία, ένα σίδερο την διαπέρασε χαμηλά, το δεξί αδύναμο της πόδι έσπασε σε έντεκα σημεία και το γερό πόδι της εξαρθρώθηκε με πολλαπλά κατάγματα.
Η Φρίντα έμεινε με το σώμα της σε γύψο για μεγάλο χρονικό διάστημα. Εκεί, στο κρεβάτι του νοσοκομείου, ο πατέρας της την προμήθευσε με τα υλικά και την καθοδήγησε να ζωγραφίσει. Έτσι ξεκίνησε η σχέση της με την ζωγραφική. Στην πορεία, έκανε πάμπολλες επεμβάσεις (λέγεται πάνω από 32), αλλά η θέλησή της για ζωή ήταν δυνατή. Είχε από μικρή ερωτικές σχέσεις και στα 20 της, ενώ είχε σε κάποιο βαθμό αποκαταστήσει την υγεία της, συνδέθηκε με τον μεγάλο έρωτα της ζωής της, τον φημισμένο ζωγράφο Ντιέγκο Ντε Ριβέρα.
Αλλά, ακόμη κι ο γάμος της ήταν περιπετειώδης. Ο Ριβέρα, αν και 20 χρόνια μεγαλύτερος, δεν ήταν ποτέ πιστός, παρά την αγάπη που της είχε. Ανάμεσα σε απιστίες, μοιχείες, διαρκή σκαμπανεβάσματα της υγείας, η Φρίντα αντέδρασε με ερωτικές σχέσεις με άντρες και με γυναίκες, αλλά και μία καλλιτεχνική έκφραση ζωηρή και σουρεαλιστική. Τα έργα της χαρακτηρίζονται από έντονα χρώματα, δυνατές γραμμές, συμβολικές παραστάσεις, έκδηλο πόνο και ταλαιπωρίες, το γυναικείο στοιχείο και η μεξικανική λαϊκή παράδοση (ρούχα, συνήθειες του λαού).
Το ζευγάρι ήταν αριστερής ιδεολογίας, φιλοξένησαν τον Τρότσκι όταν ήταν διωγμένος από την Ρωσία και είχε μαζί του μία σύντομη σχέση. Η δουλειά και εκείνης, και του Ριβέρα, βρήκε εμπόδια στα στρατιωτικά καθεστώτα της χώρας τους, αλλά και στις ΗΠΑ. Η πρώτη της έκθεση ζωγραφικής έγινε στο Παρίσι. Η αξία των έργων της μεγαλώνει, και το 1994 πουλήθηκε πίνακάς της 3,2 εκατομμύρια δολάρια, ο ακριβότερος πίνακας λατινοαμερικάνου καλλιτέχνη και ο δεύτερος σε κόστος, γυναίκας καλλιτέχνιδας.
Είναι γνωστή, με το όνομα «la heroina del dolor», δηλαδή «η ηρωίδα του πόνου».
Χώρισε με τον Ριβέρα και η ευαίσθητη υγεία της χειροτέρευε από το ποτό, τις καταχρήσεις, αλλά και την αδιαφορία ως προς τον εαυτό της. Η σπονδυλική της στήλη δεν την κρατούσε εύκολα πια και για να ζωγραφίζει, έπρεπε να στηρίζει το κεφάλι της με τεχνητά μέσα. Έπαθε πρόβλημα στα νεφρά και γάγγραινα στο πόδι. Έσμιξε πάλι με τον Ριβέρα, και ξαναπαντρεύτηκαν το 1950. Εκείνος προσπάθησε να τη βοηθήσει κι ανέλαβε τις εκθέσεις της. Αλλά, η Φρίντα είχε πια κουραστεί. Έκανε επανειλημμένες απόπειρες αυτοκτονίας, με τις ουσίες που χρησιμοποιούσε για να αντέχει τους πόνους. Στις 13/7/54, το κατόρθωσε κι έφυγε από τη ζωή. Στο ιδιόχειρο σημείωμα που άφησε, έλεγε:
«Ελπίζω η αναχώρηση να είναι ευχάριστη – κι ελπίζω να μην ξαναγυρίσω ποτέ!»
Η ζωή αυτής της γυναίκας με συγκλόνισε, όταν την είδα πριν δύο χρόνια σε ταινία στον κινηματογράφο. Τα αστρολογικά στοιχεία είναι εντυπωσιακά, όπως κι η ίδια η πολύπαθη ζωή της.
Η Φρίντα Κάλο γεννήθηκε σε ώρα Άρη και σε μέρα Κρόνου. Ακόμη κι η στιγμή της γέννησής της, χαρακτηρίζεται από δύο κακεργέτες πλανήτες, πλανήτες που δηλώνουν μία επίπονη ενσάρκωση.
Η πλειοψηφία των πλανητών είναι στο νερό και στον παρορμητικό σταυρό, κάτι που μας δηλώνει πως λειτουργεί μέσα από την συγκινησιακή της φόρτιση κι οδηγείται από τα συναισθήματα αυθόρμητα και χωρίς λογική.
Ο Χείρωνας, στον 6ο οίκο της υγείας είναι ανάδρομος, φέρνοντας στην επιφάνεια καρμικά προβλήματα υγείας, ξαφνικά (στον Υδροχόο) και δίνει την αίσθηση μίας μαθητείας, μετά από απρόοπτα γεγονότα που ανατρέπουν την καθημερινότητά της. Είναι σε κοντινή σύνοδο με το μεσοδιάστημα Άρη/Κρόνου, που θεωρείται μεσοδιάστημα του θανάτου. Μπορεί να μην έχασε τη ζωή της στο ατύχημα, αλλά η ζωή της έφθασε στο χείλος του θανάτου.
Ο χάρτης της χαρακτηρίζεται από μία πολυαστρία στον Καρκίνο, ξεκινώντας με τον Κλήρο της Τύχης εκεί, σε ακριβή σύνοδο με την καταστροφική Μαύρη Σελήνη. Μας δίνει την αίσθηση, μίας τύχης που διαταράσσεται και χάνεται, μέσα από πάθη και έξεις αρνητικές. Η υπερευαισθησία και η ευσυγκινησία της φύσης της στον Καρκίνο, ενισχύεται από την σύνοδο του Ήλιου με τον Ποσειδώνα, που μεταξύ των άλλων δίνει αδυναμία κι ευαισθησία στην υγεία.
Η πολυαστρία αυτή, προσβάλλεται από τη διάμετρο Άρη και Ουρανού, ανάδρομοι και η δύο. Η σύνοδος Άρη και Ουρανού, και μάλιστα σε παρορμητικό ζώδιο, δηλώνει ατυχήματα, επεμβάσεις, σπασίματα και σπασμούς μυών. Στο ζώδιο του Αιγόκερου, είναι μία προφανής ένδειξη των προβλημάτων που αντιμετώπισε στα οστά. Οι ανάδρομοι πλανήτες, δηλώνουν την επαναληπτικότητα του φαινομένου και την χρόνια ταλαιπωρία, με αίτια καρμικά.
Η συναισθηματική της ζωή, ήταν μία διαρκής ταλαιπωρία επίσης (η σύνοδος Άρη και Ουρανού είναι στον 5ο οίκο, της αγάπης και του έρωτα). Τα φλερτ της ήταν πολλά και περιείχαν έντονο το στοιχείο του ερωτισμού (Άρης), αλλά και της εκκεντρικότητας ή των περίεργων συνηθειών (Ουρανός). Αλλά τα φλερτ που θα ήθελε να της προσφέρουν τρυφερότητα (η ακμή του 5ου τον Τοξότη και ο Δίας σε έξαρση στον Καρκίνο), γίνονται περισσότερο μία σαρκική ένωση χωρίς συναίσθημα (Άρης και Ουρανός στον 5ο, στον Αιγόκερο και ο κυβερνήτης τους Κρόνος, στον 8ο οίκο της σεξουαλικότητας).
Ο Κρόνος που κυβερνά τους δύο κακεργέτες, είναι στους Ιχθείς στον 8ο (κίνδυνος και χρόνιες παθήσεις των οστών) και στην έξαρση της Αφροδίτης. Η μοίρα μιλά για ανιδιοτελή αγάπη, έργο συμπαντικό (δημιουργία της), αλλά και μία ψυχή που έχει γίνει θύμα της ευαισθησίας της.
Ο Κρόνος αυτός κάνει ταυ-τετράγωνο με τους Δεσμούς της και μας δείχνει πως η ταλαιπωρία που την συνόδευσε στη ζωή της, ήταν επίπονη και η ίδια, ψυχολογικά, ένοιωθε να δίνει ένα διαρκή αγώνα, μία ταλαιπωρία (Ιχθείς) και ένα βάρος, που την καθήλωνε σε ένα περιβάλλον φυλακής και περιορισμού (12ο ζώδιο) και την οδηγούσε στον θάνατο (8ος οίκος). Ωστόσο, η ίδια μετουσίωσε την ταλαιπωρία της αυτή, μέσα από ένα εμπνευσμένο έργο καλλιτεχνικής έκφρασης (η μεταλλαγή και η μεταμόρφωση του 8ου οίκου), δίνοντας διέξοδο στην έμπνευση της συνόδου του Ήλιου με τον Ποσειδώνα.
Το πόσο δύσκολα αισθανόταν, φαίνεται κι από τον Κλήρο της Φυλάκισης, που κάνει σύνοδο με τον Ωροσκόπο της.
Η Σελήνη της, είναι στις Πλειάδες και μάλιστα σε σύνοδο με την Αλκυόνη, κάτι που μας δηλώνει, μία ψυχή γεμάτη πίκρα και δάκρυα.
Άλλοι σταθεροί αστέρες μας δείχνουν:
Ο Ήλιος κι ο Ποσειδώνας είναι σε σύνοδο με τον Σείριο, βασιλικό αστέρα, που την στεφανώνει με δόξα, τιμές και φήμη. Αν γινόταν γιατρός, όπως ονειρευόταν, θα είχε πάλι επιτυχία. Σαν καλλιτέχνης, το ίδιο.
Ο Ήλιος κι ο Ποσειδώνας κάνουν και σύνοδο με τον Canopus, που δηλώνει πως είναι αυτός που βρίσκει τον Δρόμο. Ας ελπίσουμε πως η τέχνη την βοήθησε να βρει ένα δρόμο στη ζωή αυτή.
Ο κυβερνήτης του 9ου, ο Άρης, πέρα από τα δεινά που επέφερε, είναι σε σύνοδο με τον σταθερό Vega, ένα χαρισματικό σταθερό αστέρα και τον Ascella, που στηρίζει την τέχνη και την πολιτική.
Ο Χείρωνας είναι σε παραλληλία με τον Zuben Eschenali και δείχνει την δυσκολία της κοινωνικής ένταξης. Η ζωή της, την έκανε να μην εκπέμπει μία θετική εικόνα κοινωνική για την εποχή της.
Ο Πλούτωνας, σε σύνοδο με την Αφροδίτη, πλανήτης της σεξουαλικότητας, είναι σε σύνοδο με τον σταθερό Al Nilam και δείχνει τάση για σκάνδαλα ερωτικής φύσης.
Ενώ η Αφροδίτη, είναι σε σύνοδο με τον Al Hecka και δηλώνει δίψα για δύναμη, απληστία, αλλά και ατυχήματα. Η Αφροδίτη, κυβερνήτης του 3ου οίκου (ο δρόμος και τα μέσα μεταφοράς) μας δίνει την εικόνα του ατυχήματος που υπέστη. Σε τετράγωνο με τον Κρόνο, στον 8ο, είναι ο κίνδυνος που υπέστη και η θραύση των οστών της.
Ο Δίας, σε σύνοδο με τον Β. Δεσμό της και σε έξαρση, είναι σε σύνοδο με τον Castor και δηλώνει φήμη.
Πόσο περιγραφικοί είναι οι σταθεροί αστέρες σε αυτόν τον χάρτη!
Το ίδιο περιγραφικές είναι οι διελεύσεις την ημέρα του θανάτου της. Όταν έφυγε από την ζωή,
- ο Ήλιος ήταν σε σύνοδο με τον Β. Δεσμό της, κλίνοντας πλέον τον κύκλο αυτής της ενσάρκωσης,
- η Σελήνη σε σύνοδο με τον Χείρωνά της και το μεσοδιάστημα του θανάτου της, σαν να ήθελε να δηλώσει πως δραπέτευσε κι απελευθερώθηκε από τον πόνο,
- ο Ν. Δεσμός ήταν σε σύνοδο με τον Ήλιο της, φέρνοντάς την ίσως αντιμέτωπη με ένα νέο κάρμα, καθώς η αυτοκτονία δεν είναι μία σωστή επιλογή για την ψυχή μας,
- ο Ερμής γινόταν ορθόδρομος ακριβώς πάνω στην Μαύρη Σελήνη και τον Κλήρο της Τύχης της (η οδυνηρή αυτοκαταστροφική απόφαση),
- ο Άρης ανάδρομος έκανε ταυ-τετράγωνο με τον Κρόνο της και την Αφροδίτη και τον Πλούτωνά της, φέρνοντας στο αίμα της την τελευταία μοιραία δόση,
- ο Δίας ήταν σε σύνοδο με τον Ήλιο και τον Ποσειδώνα της (η φυγή μέσω των ναρκωτικών ουσιών και η ενεργοποίηση του Ποσειδώνα – κυβερνήτη του 8ου οίκου), -ο Πλούτωνας σε ακριβή σύνοδο με τον Ωροσκόπο της (Πλούτωνας – κυβερνήτης του 4ου οίκου – το τέλος) ,
- ενώ ο Ουρανός έκανε ακριβή σύνοδο με τον Β. Δεσμό της δίνοντάς της την απελευθέρωση από την καρμική της διαδρομή, κάτι που διακαώς αναζητούσε…
Λίλιαν Σίμου